Taloushallinnon tulevaisuuden osaamiset
Sulonen, Liisa (2016)
Sulonen, Liisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603143160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603143160
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten taloushallinnon koulutusta tulisi järjestää, jotta opiskelijat olisivat kilpailukykyisiä tulevaisuuden työmarkkinoilla. Tätä varten oli selvitettävä, millaista on taloushallinto 2030.
Opinnäytetyön keskeiset teoriat ovat työelämän tulevaisuus sekä koulutuksen tulevaisuus, tulevaisuudentutkimus sekä sen eri menetelmät. Toiminnallisessa viitekehyksessä käsitellään taloushallintoa, taloushallinnon koulutusta sekä taloushallinnon osaamisvaatimuksia. Tärkeän osion muodostaa taloushallinnon digitalisaatio, koska sen uskotaan laajalti olevan taloushallinnon tulevaisuuden kannalta tärkein muutosajuri.
Tutkimus toteutettiin skenaariotyöskentelynä. Tiedonkeruumenetelmänä olivat kirjallisuuden ohella teemahaastattelut. Teemahaastatteluissa tiedusteltiin haastateltavien näkemyksiä taloushallinnon muutosvoimista, taloushallinnon digitalisaation nykytilasta sekä koulutuksen vastaavuudesta nykyisen ja tulevaisuuden taloushallinnon osaamisvaatimuksiin.
Kirjallisuuden ja haastattelujen ja skenaariotyöpajatyöskentelyn perusteella luotiin skenaariot taloushallinnosta 2030. Syntyi neljä eri skenaariota, jotka muodostivat neljä melko erilaista kuvaa taloushallinnosta 2030. Näiden skenaarioiden perusteella taulukoitiin skenaarioiden vaatimia uusia osaamisia taloushallinnossa. Yhden skenaarion varalle luotiin strategia, jonka mukaan koulutusta tullaan kehittämään. Taloushallinnon työssä uusia vaadittavia osaa- misia tulevat olemaan enenevässä määrin konsultointiosaaminen sekä esiintymistaito.
Opinnäytetyön keskeiset teoriat ovat työelämän tulevaisuus sekä koulutuksen tulevaisuus, tulevaisuudentutkimus sekä sen eri menetelmät. Toiminnallisessa viitekehyksessä käsitellään taloushallintoa, taloushallinnon koulutusta sekä taloushallinnon osaamisvaatimuksia. Tärkeän osion muodostaa taloushallinnon digitalisaatio, koska sen uskotaan laajalti olevan taloushallinnon tulevaisuuden kannalta tärkein muutosajuri.
Tutkimus toteutettiin skenaariotyöskentelynä. Tiedonkeruumenetelmänä olivat kirjallisuuden ohella teemahaastattelut. Teemahaastatteluissa tiedusteltiin haastateltavien näkemyksiä taloushallinnon muutosvoimista, taloushallinnon digitalisaation nykytilasta sekä koulutuksen vastaavuudesta nykyisen ja tulevaisuuden taloushallinnon osaamisvaatimuksiin.
Kirjallisuuden ja haastattelujen ja skenaariotyöpajatyöskentelyn perusteella luotiin skenaariot taloushallinnosta 2030. Syntyi neljä eri skenaariota, jotka muodostivat neljä melko erilaista kuvaa taloushallinnosta 2030. Näiden skenaarioiden perusteella taulukoitiin skenaarioiden vaatimia uusia osaamisia taloushallinnossa. Yhden skenaarion varalle luotiin strategia, jonka mukaan koulutusta tullaan kehittämään. Taloushallinnon työssä uusia vaadittavia osaa- misia tulevat olemaan enenevässä määrin konsultointiosaaminen sekä esiintymistaito.