Tulli+ -asiakkuus huolitsijan näkökulmasta
Turja, Juhamatti (2016)
Turja, Juhamatti
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603143151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603143151
Tiivistelmä
Vuoden 2015 alussa tulli lanseerasi uuden Tulli+ -asiakkuuden, jonka tarkoituksena on korvata aiemmin Tullilla käytössä ollut kumppanuusasiakkuus. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkemmin selvittää, mikä on Tulli+ -asiakkuus ja miten huolitsijayritykset mahdollisesti voivat uudesta asiakkuudesta hyötyä. Tutkimuksen tutkivassa osuudessa pyritään teemahaastattelun avulla selvittämään huolitsijaliikkeiden kokemuksia asiakkuudesta käytännön tasolla ja täten selvittämään, mikäli uudistus oli onnistunut. Tämä opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan, jotka ovat johdanto, teoriaosio ja empiria eli tutkiva osuus. Teoriaa aiheelle pyrittiin keräämään laaja-alaisesti eri lähteistä mutta on pidettävä mielessä, että itse asiakkuudesta ei kirjallista tietoa vielä ollut saatavilla. Lähteiden puutetta pyrittiin täyttämään tutkivalla osiolla, jolloin oli mahdollista saada suorinta ja parasta tietoa itse toimijoilta. Työn viimeisessä osiossa johtopäätökset ja pohdinta käydään läpi tutkimuksen tulokset ja tärkeimmät havainnot. Tulokset pohjautuvat kyselylomakkeella saatuihin vastauksiin kuudelta eri huolitsija-alan yritykseltä. Vastauksista kävi selkeästi ilmi, että vaikka vastaajat näkevät asiakkuudella valoisan tulevaisuuden on siinä silti vielä paljon kehitettävää. Oli myös silmiinpistävää, että monet vastaajista eivät kokeneet saaneensa asiakkuudesta mainittavaa lisäarvoa toiminnalleen.