Suunnitelma työhyvinvoinnin edistämiseksi palvelualan yrityksessä
Uusimäki, Teija (2016)
Uusimäki, Teija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603133120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603133120
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää palvelualan pk-yritykselle suunnitelma työhyvinvoinnin edistämiseksi ja se toteutettiin vuoden 2015 aikana. Opinnäytetyö oli kehittämistyö ja se koostui työhyvinvointikyselystä, Learning Café menetelmällä toteutetuista työpajoista ja arvioinnista. Analysoitavana aineistona olivat työhyvinvointikyselyn vastaukset ja työpajojen dokumentti sekä työpajoista tehdyt havainnot. Työhyvinvointikyselyn vastaukset analysoitiin Webropol kysely- ja analyysityökalua käyttäen ja työpajojen dokumentti teemoitteluun perustuen. Kehittämistyö toteutettiin yrityskohtaisen prosessikuvauksen mallin mukaan toimeksiantajan hallinnoiman Työhyvinvoinnilla tuottavuutta – hankkeen käytänteisiin nojaten.
Työpajatyöskentelyn tuotosten pohjalta laadittiin suunnitelma taulukkomuotoon. Kehitetyssä suunnitelmassa määriteltiin kehittämiskohteet sekä toimenpiteet, vastuut, aikataulu
ja seuranta niiden toteuttamiseksi. Kehittämiskohteiksi muodostuivat kehityskeskustelu- ja
palautejärjestelmäkäytänteet. Osallistamalla yrityksen henkilöstö suunnitelman kehittämiseen, voitiin todennäköisesti vaikuttaa henkilöstön tyytyväisyyteen ja
sitoutumiseen kehittämistyön tuloksena syntynyttä suunnitelmaa kohtaan.
Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään kohdeyrityksessä suunnitelmassa laadittujen toimintatapojen käytäntöön viemiseksi sekä työhyvinvointitoiminnan jatkokehittämisessä yhdessä opinnäytetyön toimeksiantajan kanssa jatkohankkeen puitteissa. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös yleisesti työhyvinvoinnin kehittämistoiminnasta kiinnostuneissa yrityksissä.
Työpajatyöskentelyn tuotosten pohjalta laadittiin suunnitelma taulukkomuotoon. Kehitetyssä suunnitelmassa määriteltiin kehittämiskohteet sekä toimenpiteet, vastuut, aikataulu
ja seuranta niiden toteuttamiseksi. Kehittämiskohteiksi muodostuivat kehityskeskustelu- ja
palautejärjestelmäkäytänteet. Osallistamalla yrityksen henkilöstö suunnitelman kehittämiseen, voitiin todennäköisesti vaikuttaa henkilöstön tyytyväisyyteen ja
sitoutumiseen kehittämistyön tuloksena syntynyttä suunnitelmaa kohtaan.
Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään kohdeyrityksessä suunnitelmassa laadittujen toimintatapojen käytäntöön viemiseksi sekä työhyvinvointitoiminnan jatkokehittämisessä yhdessä opinnäytetyön toimeksiantajan kanssa jatkohankkeen puitteissa. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös yleisesti työhyvinvoinnin kehittämistoiminnasta kiinnostuneissa yrityksissä.