Koulukiusaaminen osana aikuisuutta : 20 - 40 -vuotiaiden naisten kokemuksia peruskouluaikaisesta kiusaamisesta
Ahonen, Saija; Kukkola, Isabella (2016)
Ahonen, Saija
Kukkola, Isabella
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603133108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603133108
Tiivistelmä
Koulukiusaamista esiintyy lähes jokaisessa koulussa. Kiusaaminen vaikuttaa lapseen ja nuoreen monin tavoin, ja muistot kiusaamisesta saattavat olla mielessä vielä aikuisena. Kiusaamisen vaikutukset lapsen ja nuoren terveyteen ja hyvinvointiin luovat myös terveyden eriarvoisuutta, mitä kouluterveydenhoitaja kohtaa työssään koulumaailmassa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää haastattelujen kautta peruskouluaikaisen kiusaamisen vaikutuksia aikuisen näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa kouluterveydenhoitajaa auttavaa tietoa koulukiusaamiseen puuttumisesta sekä kiusatun kohtaamisesta kiusatun omasta näkökulmasta. Tämä opinnäytetyö tehtiin Etelä-Pohjanmaan korkeakouluyhdistyksen professori Leena Koivusillan lasten ja nuorten terveyden edistämisen tutkimushankkeeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Haastattelun kohderyhmänä olivat kahdeksan peruskouluaikana koulukiusattua 20–40-vuotiasta naista. Opinnäytetyön tutkimustehtäviksi määriteltiin 1. Millaisia vaikutuksia koulukiusaamisella oli kiusattuun peruskoulussa? 2. Millaisia vaikutuksia peruskouluaikaisella kiusaamisella on ollut aikuisten näkökulmasta? 3. Millaiset asiat ovat auttaneet aikuista käsittelemään peruskouluaikana tapahtunutta kiusaamista ja selviytymään siitä? 4. Millaisia kokemuksia kiusatulla on kouluterveydenhoitajan toiminnasta?
Kiusaamisen koettiin tehneen vahvemmaksi, mutta toisaalta sen koettiin vaikeuttavan sosiaalisten suhteiden luomista aikuisena. Haastatteluissa terveydenhoitajan puuttuminen kiusaamiseen koettiin vähäiseksi. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että terveydenhoitajan tulisi puuttua rohkeammin koulukiusaamiseen. Myös luottamuksellinen suhde oppilaisiin edistää terveydenhoitajan mahdollisuuksia kuulla kiusaamisesta jo varhaisessa vaiheessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää haastattelujen kautta peruskouluaikaisen kiusaamisen vaikutuksia aikuisen näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa kouluterveydenhoitajaa auttavaa tietoa koulukiusaamiseen puuttumisesta sekä kiusatun kohtaamisesta kiusatun omasta näkökulmasta. Tämä opinnäytetyö tehtiin Etelä-Pohjanmaan korkeakouluyhdistyksen professori Leena Koivusillan lasten ja nuorten terveyden edistämisen tutkimushankkeeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Haastattelun kohderyhmänä olivat kahdeksan peruskouluaikana koulukiusattua 20–40-vuotiasta naista. Opinnäytetyön tutkimustehtäviksi määriteltiin 1. Millaisia vaikutuksia koulukiusaamisella oli kiusattuun peruskoulussa? 2. Millaisia vaikutuksia peruskouluaikaisella kiusaamisella on ollut aikuisten näkökulmasta? 3. Millaiset asiat ovat auttaneet aikuista käsittelemään peruskouluaikana tapahtunutta kiusaamista ja selviytymään siitä? 4. Millaisia kokemuksia kiusatulla on kouluterveydenhoitajan toiminnasta?
Kiusaamisen koettiin tehneen vahvemmaksi, mutta toisaalta sen koettiin vaikeuttavan sosiaalisten suhteiden luomista aikuisena. Haastatteluissa terveydenhoitajan puuttuminen kiusaamiseen koettiin vähäiseksi. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että terveydenhoitajan tulisi puuttua rohkeammin koulukiusaamiseen. Myös luottamuksellinen suhde oppilaisiin edistää terveydenhoitajan mahdollisuuksia kuulla kiusaamisesta jo varhaisessa vaiheessa.