Pienten urheiluseurojen sponsorointi Etelä-Karjalassa
Inkinen, Antti (2016)
Inkinen, Antti
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603113096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603113096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tarkastella sponsorointia pienten eteläkarjalaisten urheiluseurojen näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää sponsoroinnin merkitystä seuroille, sponsorointirahoituksen osuuksia kokonaisbudjetista, sponsoroinnin saannin ongelmia sekä seurojen nykyisiä sekä mahdollisia uusia kilpailukeinoja.
Sponsorointi on jo vuosikymmeniä ollut osa urheilun rahoitusta, mutta yritykset elävät tällä hetkellä vaikeita aikoja talouden taantuman takia. Suuret kansallisesti ja jopa kansainvälisesti näkyvät seurat saavat edelleen sponsoreita, koska medianäkyvyys on taattu. Pienet seurat eivät kuitenkaan samanlaista näkyvyyttä pysty tarjoamaan, joten niillä on oltava toisenlaisia kilpailukeinoja. Pienet seurat ovat kuitenkin suomalaisen urheilun kivijalka ja nuorison pääasiallinen liikuttaja, joten kansanterveyden kannaltakin pienet seurat ovat tärkeitä yhteiskunnalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustuttiin sponsorointiin ja urheilusponsorointiin käsitteenä, tarkasteltiin sponsoroinnin nykytilaa ja suuntauksia ja perehdyttiin urheilun rahoitukseen. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin urheilusponsoroinnin tulevaisuuden suuntauksia ja trendejä sekä lopuksi tutustuttiin haastateltaviin urheiluseuroihin. Työn empiirinen osuus toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä haastattelemalla viiden eri eteläkarjalaisen urheiluseuran edustajaa. Mukaan otettiin yksilö- sekä joukkuelajien seuroja, jotta sponsorointirahoitusta voisi verrata myös eri lajien välillä.
Haastatteluiden perusteella selvisi, että talouden taantuma-aika on selkeä haaste sponsorointirahoituksen saamiselle. Seurojen rahoitus muodostuu pääasiassa sponsorointituloista ja lähes poikkeuksetta sponsorointitulot tulevat useasta eri yrityksestä. Summat ovat yleensä pieniä, joten lähteitä tarvitaan monia. Nykyisin on jo nähtävissä, että yhä tärkeämpää on kehittää erilaisia palveluita, joita yritykset voivat ostaa. Pelkkä mainostilan ostaminen enää harvoin riittää.
Sponsorointi on jo vuosikymmeniä ollut osa urheilun rahoitusta, mutta yritykset elävät tällä hetkellä vaikeita aikoja talouden taantuman takia. Suuret kansallisesti ja jopa kansainvälisesti näkyvät seurat saavat edelleen sponsoreita, koska medianäkyvyys on taattu. Pienet seurat eivät kuitenkaan samanlaista näkyvyyttä pysty tarjoamaan, joten niillä on oltava toisenlaisia kilpailukeinoja. Pienet seurat ovat kuitenkin suomalaisen urheilun kivijalka ja nuorison pääasiallinen liikuttaja, joten kansanterveyden kannaltakin pienet seurat ovat tärkeitä yhteiskunnalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustuttiin sponsorointiin ja urheilusponsorointiin käsitteenä, tarkasteltiin sponsoroinnin nykytilaa ja suuntauksia ja perehdyttiin urheilun rahoitukseen. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin urheilusponsoroinnin tulevaisuuden suuntauksia ja trendejä sekä lopuksi tutustuttiin haastateltaviin urheiluseuroihin. Työn empiirinen osuus toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä haastattelemalla viiden eri eteläkarjalaisen urheiluseuran edustajaa. Mukaan otettiin yksilö- sekä joukkuelajien seuroja, jotta sponsorointirahoitusta voisi verrata myös eri lajien välillä.
Haastatteluiden perusteella selvisi, että talouden taantuma-aika on selkeä haaste sponsorointirahoituksen saamiselle. Seurojen rahoitus muodostuu pääasiassa sponsorointituloista ja lähes poikkeuksetta sponsorointitulot tulevat useasta eri yrityksestä. Summat ovat yleensä pieniä, joten lähteitä tarvitaan monia. Nykyisin on jo nähtävissä, että yhä tärkeämpää on kehittää erilaisia palveluita, joita yritykset voivat ostaa. Pelkkä mainostilan ostaminen enää harvoin riittää.