Liikunta- ja urheilutoimija lasten ja nuorten kohtaajana : Ehkäisevän päihdetyön näkökulma
Bergström, Sanna (2016)
Bergström, Sanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103071
Tiivistelmä
Urheiluharrastusta pidetään usein päihteiden käytöltä suojaavana tekijänä, mutta tutkimukset ovat osoittaneet, ettei asia ole niin. Urheilevat nuoret käyttävät muita nuoria enemmän tupakkatuotteita ja juovat itsensä humalaan useammin. UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime) kyseenalaistaa urheilun suojaavan vaikutuksen ehkäisevän päihdetyön näkökulmasta ja suosittelee ehkäisevän vaikutuksen lisäämiseksi määrätietoisempaa ehkäisevää päihdetyötä urheilutoimijoille. Viime aikojen tutkimukset aiheesta ovat osoittaneet lupaavia positiivisia tuloksia, kun ehkäisevää päihdetyötä on lisätty osaksi urheiluvalmennusta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, keitä ovat liikunta- ja urheilutoimijat ja miten ehkäisevä päihdetyö näkyy heidän työssään. Työ tehtiin nuorisoalan ehkäisevän päihdetyön osaamiskeskus Preventiimille kehittämistyönä. Preventiimi tarjoaa nuorisoalan ammattilaisille ehkäisevän päihdetyön koulutuksia. Työn tavoitteena oli tukea tilaajaa laajentamaan koulutustarjontaansa nuorten parissa oleville liikunta- ja urheilutoimijoille. Kehittämistyö toteutettiin kartoittaen liikunta- ja urheilutoimijoita, heidän työkenttäänsä ja osaamistarpeitaan. Lisäksi kerättiin aineistoa julkaistuista teoksista ja tehdyistä tutkimuksista sekä haastateltiin seitsemää avainhenkilöä. Näistä syntyneiden tulosten pohjalta laadittiin tietoa, miten tilaajan kannattaa koulutusta lähteä toteuttamaan.
Työ on ajankohtainen, sillä liikunta- ja urheilukulttuuri kehittyvät jatkuvasti kokonaisvaltaisempaan toimintamalliin. Pelkän lajiosaamisen tai liikunnan osaamisen lisäksi tulee osata kokonaisvaltaista hyvinvoinnin
edistämistä ja kasvattamista. Liikunta- ja urheilutoimijuus on muuttunut ammattimaiseksi toiminnaksi, jolloin myös työn vaatimustaso on noussut.
Opinnäytetyö on merkityksellinen tilaajalle, sillä selvitystyön johdosta se pystyy hyödyntämään analysoitua tietoa ja ehdotuksia koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tässä työssä olevan analyysin lisäksi tilaaja on saanut ehdotuksia mahdollisista yhteistyökumppaneista sekä tarkempaa ehdotuksia koulutuksen sisällöstä. Työn toivotaan herättävän ajatuksia myös liikunta- ja urheilutoimijoiden parissa, etenkin ymmärtämään, miten yksittäinen liikunta- tai urheilutoimijana oleva aikuinen on merkittävässä roolissa nuoren kasvun ja kehityksen kannalta.
Tutkimustulosten johtopäätöksenä tilaajan kannattaa toteuttaa koulutus yhteistyönä urheilu- tai liikuntaalan toimijan kanssa. Hyvä koulutus sisältää tiukkaa faktaa, asiantuntijuutta ja käytänteitä, joita koulutukseen osallistuva toimija voi soveltaa omaan työhön. Koulutuksessa on hyvä, että ammattilainen kertoo, mitkä asiat toimivat nuorten parissa tehtävässä ehkäisevässä päihdetyössä, mutta toimijan on silti ne itse todettava hyväksi, jotta motivaatio tekemiseen säilyy. Koulutuksen tavoitteena olisi hyvä olla liikunta- ja urheilutoimijan päivittäisen valmiustilan kehittäminen, etenkin nuorten päihderiskeihin puuttumisessa. Lisäksi koulutuksen päätteeksi liikunta- ja urheilutoimijalla on hyvä olla päihde- ja opetustietoa, taitoa toimia, oikeaa asennetta ja yhteistyötaitoja. Jos koulutuksen päätyttyä toimijan oman roolin ymmärrys on laajentunut, on silloin koulutus onnistunut.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, keitä ovat liikunta- ja urheilutoimijat ja miten ehkäisevä päihdetyö näkyy heidän työssään. Työ tehtiin nuorisoalan ehkäisevän päihdetyön osaamiskeskus Preventiimille kehittämistyönä. Preventiimi tarjoaa nuorisoalan ammattilaisille ehkäisevän päihdetyön koulutuksia. Työn tavoitteena oli tukea tilaajaa laajentamaan koulutustarjontaansa nuorten parissa oleville liikunta- ja urheilutoimijoille. Kehittämistyö toteutettiin kartoittaen liikunta- ja urheilutoimijoita, heidän työkenttäänsä ja osaamistarpeitaan. Lisäksi kerättiin aineistoa julkaistuista teoksista ja tehdyistä tutkimuksista sekä haastateltiin seitsemää avainhenkilöä. Näistä syntyneiden tulosten pohjalta laadittiin tietoa, miten tilaajan kannattaa koulutusta lähteä toteuttamaan.
Työ on ajankohtainen, sillä liikunta- ja urheilukulttuuri kehittyvät jatkuvasti kokonaisvaltaisempaan toimintamalliin. Pelkän lajiosaamisen tai liikunnan osaamisen lisäksi tulee osata kokonaisvaltaista hyvinvoinnin
edistämistä ja kasvattamista. Liikunta- ja urheilutoimijuus on muuttunut ammattimaiseksi toiminnaksi, jolloin myös työn vaatimustaso on noussut.
Opinnäytetyö on merkityksellinen tilaajalle, sillä selvitystyön johdosta se pystyy hyödyntämään analysoitua tietoa ja ehdotuksia koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tässä työssä olevan analyysin lisäksi tilaaja on saanut ehdotuksia mahdollisista yhteistyökumppaneista sekä tarkempaa ehdotuksia koulutuksen sisällöstä. Työn toivotaan herättävän ajatuksia myös liikunta- ja urheilutoimijoiden parissa, etenkin ymmärtämään, miten yksittäinen liikunta- tai urheilutoimijana oleva aikuinen on merkittävässä roolissa nuoren kasvun ja kehityksen kannalta.
Tutkimustulosten johtopäätöksenä tilaajan kannattaa toteuttaa koulutus yhteistyönä urheilu- tai liikuntaalan toimijan kanssa. Hyvä koulutus sisältää tiukkaa faktaa, asiantuntijuutta ja käytänteitä, joita koulutukseen osallistuva toimija voi soveltaa omaan työhön. Koulutuksessa on hyvä, että ammattilainen kertoo, mitkä asiat toimivat nuorten parissa tehtävässä ehkäisevässä päihdetyössä, mutta toimijan on silti ne itse todettava hyväksi, jotta motivaatio tekemiseen säilyy. Koulutuksen tavoitteena olisi hyvä olla liikunta- ja urheilutoimijan päivittäisen valmiustilan kehittäminen, etenkin nuorten päihderiskeihin puuttumisessa. Lisäksi koulutuksen päätteeksi liikunta- ja urheilutoimijalla on hyvä olla päihde- ja opetustietoa, taitoa toimia, oikeaa asennetta ja yhteistyötaitoja. Jos koulutuksen päätyttyä toimijan oman roolin ymmärrys on laajentunut, on silloin koulutus onnistunut.