”Oli mukava nähdä niin samanlaisia, ja kuitenkin niin erilaisia kavereita.” : Globaalikasvatusmalli Bougoudia ry:n kouluyhteistyöhön
Ouedraogo, Alassane (2016)
Ouedraogo, Alassane
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103070
Tiivistelmä
Suunnittelin opinnäytetyönäni toiminnallisen globaalikasvatuksen mallin Bougoudia ry:lle. Yhdistyksen tukikoululla on ystävyyskoulu Espoon Latokaskessa, jossa globaalikasvatustyötä on toteutettu syksystä 2014 saakka. Bougoudia ry tekee ruohonjuuritason kehitysyhteistyötä Burkina Fason maaseudulla tukien erityisesti tyttöjen koulutusta. Yhdistys on aloittanut toimintansa vuonna 2012.
Toiminnallisen menetelmän valintaan vaikutti uuden opetussuunnitelman painotus oppilaiden osallisuuden edistämisestä. Toisaalta toiminnallisuus sopii mielestäni myös tähän aihepiiriin parhaiten. Sen avulla vieraammat ja jopa hieman epävarmat asiat tulevat lähemmäksi lasten omaa arkea ja he voivat saahan niihin paremmin henkilökohtaisen kosketuksen. Oppilaiden osallistaminen myös lisää motivaatiota asioita kohtaan ja vaikuttaa tunnilla viihtymiseen. Ympäröivät ilmiöt kiinnostavat oppilaita ja näiden teemojen käsittelyyn globaalikasvatus antaa mahdollisuuksia.
Maahanmuuton lisääntyessä globaalikasvatuksen tarve korostuu entisestään. Jopa meidän pienessä Suomessa rasismi on nostanut päätään ja vastakkainasettelut ovat huolestuttava ilmiö. Ennakkoluuloja ja muukalaispelkoa voidaan parhaiten estää lisäämällä tietoa ja sitä kautta parantaa turvallisuuden tunnetta. Kun asiaan syntyy henkilökohtainen suhde, se voi synnyttää halun lähteä toimimaan paremman maailman puolesta.
Opinnäytetyöni produktio-osuuteen rakensin tuntisuunnitelman, joka sisältää tietoiskun Burkina Fasosta, Videon, keskusteluosuudet, laululeikkejä ja draamatarinan. Napokon tarina on koostettu Burkina Fasossa kuvatuista videoista ja kuvista. Se on kuvitteellinen tarina, joka kertoo 4. luokkalaisesta Napoko-tytöstä, hänen arkipäivästään. Videon kautta välittyy se arkitodellisuus, jossa moni koulutyttö siellä elää. Päivään sisältyy paljon raskaita kotitöitä, jotka tyttölasten pitää tavallisesti perheessä hoitaa. Napoko on kuitenkin siitä onnellisessa asemassa, että hän saa käydä koulua. Videon jälkeen lapset pääsevät myös eläytymään Napokon perheen arkeen osallistumalla draamatarinaan.
Toiminnallisen osuuden jälkeen toteutin myös palautekyselyn. Tein erilliset lomakkeet oppilaille ja opettajalle. Palautelomakkeen avulla haluan selvittää, kuinka oppilaat ja opettaja kokevat vierailuni luokassa ja globaalikasvatuksen merkityksen. Kyselyn tavoitteena on myös se, että voisin sen pohjalta edelleen jatkokehitellä suunnitelmaani. Lasten ja opettajien palautteista välittyi viesti, että globaalikasvatukselle on tarvetta ja tilausta. Erilaisiin kulttuureihin tutustuminen on kiehtovaa ja se tuo kouluarkeen uusia ulottuvuuksia ja syvyyttä lisää. Näiden palautteiden pohjalta tuntisuunnitelmaa voi myös kehitellä eteenpäin ja tunnin toteutusta miettiä vielä tarkemmin.
Tuntisuunnitelmaa voi hyvin hyödyntää ja toteuttaa sellaisenaan erityisesti Latokasken koulussa vuosittaisilla vierailukäynneillä. Pieniä päivityksiä siihen tarvitsee toki tehdä, esim. faktatiedot on hyvä tarkistaa vuosittain. Suunnitelmaa voi toki hyödyntää myös muissa kuin Latokasken koulussa. Videomateriaalista voisi kehitellä toisen version, jossa Latokaski ei ole samalla tavalla keskiössä.
Toiminnallisen menetelmän valintaan vaikutti uuden opetussuunnitelman painotus oppilaiden osallisuuden edistämisestä. Toisaalta toiminnallisuus sopii mielestäni myös tähän aihepiiriin parhaiten. Sen avulla vieraammat ja jopa hieman epävarmat asiat tulevat lähemmäksi lasten omaa arkea ja he voivat saahan niihin paremmin henkilökohtaisen kosketuksen. Oppilaiden osallistaminen myös lisää motivaatiota asioita kohtaan ja vaikuttaa tunnilla viihtymiseen. Ympäröivät ilmiöt kiinnostavat oppilaita ja näiden teemojen käsittelyyn globaalikasvatus antaa mahdollisuuksia.
Maahanmuuton lisääntyessä globaalikasvatuksen tarve korostuu entisestään. Jopa meidän pienessä Suomessa rasismi on nostanut päätään ja vastakkainasettelut ovat huolestuttava ilmiö. Ennakkoluuloja ja muukalaispelkoa voidaan parhaiten estää lisäämällä tietoa ja sitä kautta parantaa turvallisuuden tunnetta. Kun asiaan syntyy henkilökohtainen suhde, se voi synnyttää halun lähteä toimimaan paremman maailman puolesta.
Opinnäytetyöni produktio-osuuteen rakensin tuntisuunnitelman, joka sisältää tietoiskun Burkina Fasosta, Videon, keskusteluosuudet, laululeikkejä ja draamatarinan. Napokon tarina on koostettu Burkina Fasossa kuvatuista videoista ja kuvista. Se on kuvitteellinen tarina, joka kertoo 4. luokkalaisesta Napoko-tytöstä, hänen arkipäivästään. Videon kautta välittyy se arkitodellisuus, jossa moni koulutyttö siellä elää. Päivään sisältyy paljon raskaita kotitöitä, jotka tyttölasten pitää tavallisesti perheessä hoitaa. Napoko on kuitenkin siitä onnellisessa asemassa, että hän saa käydä koulua. Videon jälkeen lapset pääsevät myös eläytymään Napokon perheen arkeen osallistumalla draamatarinaan.
Toiminnallisen osuuden jälkeen toteutin myös palautekyselyn. Tein erilliset lomakkeet oppilaille ja opettajalle. Palautelomakkeen avulla haluan selvittää, kuinka oppilaat ja opettaja kokevat vierailuni luokassa ja globaalikasvatuksen merkityksen. Kyselyn tavoitteena on myös se, että voisin sen pohjalta edelleen jatkokehitellä suunnitelmaani. Lasten ja opettajien palautteista välittyi viesti, että globaalikasvatukselle on tarvetta ja tilausta. Erilaisiin kulttuureihin tutustuminen on kiehtovaa ja se tuo kouluarkeen uusia ulottuvuuksia ja syvyyttä lisää. Näiden palautteiden pohjalta tuntisuunnitelmaa voi myös kehitellä eteenpäin ja tunnin toteutusta miettiä vielä tarkemmin.
Tuntisuunnitelmaa voi hyvin hyödyntää ja toteuttaa sellaisenaan erityisesti Latokasken koulussa vuosittaisilla vierailukäynneillä. Pieniä päivityksiä siihen tarvitsee toki tehdä, esim. faktatiedot on hyvä tarkistaa vuosittain. Suunnitelmaa voi toki hyödyntää myös muissa kuin Latokasken koulussa. Videomateriaalista voisi kehitellä toisen version, jossa Latokaski ei ole samalla tavalla keskiössä.