Webbutiker i Raseborg
Loskin, Jenny (2016)
Loskin, Jenny
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103065
Tiivistelmä
I examensarbetet undersöker jag hur det är att starta och försöka upprätthålla en webbutik i Raseborg. I undersökningen har jag tagit reda på varför de fyra tillfrågade företagen valt att starta webbutik. Jag vill också ta reda på hur de marknadsför webbutiken, varifrån kunderna kommer och vilken av försäljningskanalerna som kunderna använder sig mer av.
Som metod har jag använt mig av undersökning, jag har intervjuat fyra företag i Raseborg. I alla fyra fall intervjuades ägaren i de tillfrågade företagen. De färdig framställda frågorna var endast riktlinjer vid intervjuerna.
I resultatet av undersökningen kom det fram att i tre av fyra fall så startade de även en webbutik för att nå ut till flera kunder. Det kom även fram att det är enkelt att starta en webbutik, men att marknadsföra den och locka till sig kunderna kostar och tar tid. Bara ett av företagen använde sig av relationsmarknadsföring för att locka till sig de gamla kunderna.
Den informationen som framgår ur min undersökning kan komma att vara till nytta om ett företag funderar på att starta en webbutik. Då kan de om de läser examensarbetet få en djupare bild över vad de behöver fundera på, när de får dyrbar information från andra företag som satsat på att starta webbutik. In my thesis I have researched how it is to start an online business and maintain
an online business in Raseborg. In my research I have among other things tried to
find out for what purpose the four interviewees started their own online business. I
have also tried to find out how they are marketing their online shops and if they
use relationship marketing.
To be able to do my research I studied four businesses in Raseborg. In all four
cases I interviewed the owner. The prepared questions were only guidelines. The
respondents had the opportunity to respond freely and with their own experience.
The result of my research shows that in three of four cases online businesses
were set up to reach more customers. The result also shows that it is easy to start
an online business, but marketing and attracting new customers cost a lot and
take time. Only one of the businesses used relationship marketing to attract old
customers back.
The information in my research can be helpful for any company owner who
considers starting an online business. By reading my thesis they can get a better
picture over what they need to pay special attention to. They get valuable
information from other companies that have started online businesses.
Som metod har jag använt mig av undersökning, jag har intervjuat fyra företag i Raseborg. I alla fyra fall intervjuades ägaren i de tillfrågade företagen. De färdig framställda frågorna var endast riktlinjer vid intervjuerna.
I resultatet av undersökningen kom det fram att i tre av fyra fall så startade de även en webbutik för att nå ut till flera kunder. Det kom även fram att det är enkelt att starta en webbutik, men att marknadsföra den och locka till sig kunderna kostar och tar tid. Bara ett av företagen använde sig av relationsmarknadsföring för att locka till sig de gamla kunderna.
Den informationen som framgår ur min undersökning kan komma att vara till nytta om ett företag funderar på att starta en webbutik. Då kan de om de läser examensarbetet få en djupare bild över vad de behöver fundera på, när de får dyrbar information från andra företag som satsat på att starta webbutik.
an online business in Raseborg. In my research I have among other things tried to
find out for what purpose the four interviewees started their own online business. I
have also tried to find out how they are marketing their online shops and if they
use relationship marketing.
To be able to do my research I studied four businesses in Raseborg. In all four
cases I interviewed the owner. The prepared questions were only guidelines. The
respondents had the opportunity to respond freely and with their own experience.
The result of my research shows that in three of four cases online businesses
were set up to reach more customers. The result also shows that it is easy to start
an online business, but marketing and attracting new customers cost a lot and
take time. Only one of the businesses used relationship marketing to attract old
customers back.
The information in my research can be helpful for any company owner who
considers starting an online business. By reading my thesis they can get a better
picture over what they need to pay special attention to. They get valuable
information from other companies that have started online businesses.