SOSIAALISEN MEDIAN MARKKINOINTIVIESTINTÄ JA KÄYTTÖ LIIGA-OTTELUIDEN MARKKINOINNISSA
Lahdenperä, Johanna (2016)
Lahdenperä, Johanna
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603092995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603092995
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia miten sosiaalista mediaa hyödynnetään ottelutapahtumien markkinoinnissa. Lähtökohtana tutkimukselle oli kaksi Jääkiekon SM-liigan jääkiekkoseuraa ja niiden sosiaalisen median käyttö. Tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median merkitys otteluiden markkinoinnissa. Opinnäyteyössä tutkitaan myös, miten ja millainen markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa vaikuttaa kannattajiin. Teoreettisessa osuudessa käsitellään sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointiviestintää ja sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa.
Tutkimuskohteet ovat Oulun Kärpät ja Helsingin IFK, ja ne on valittu siten, että aineistolle saisi toisistaan selkeän vertailukohteen. Päätutkimuskysymys on, miten Liigaseurat hyödyntävät sosiaalista mediaa ottelumarkkinoinnissa ja kannattajien aktivoinnissa. Tutkimus antaa lisää tietoutta sosiaalisen median vaikutuksista kannattajiin ja siitä, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää kannattajien sitouttamisessa sekä aktivoimisessa. Tutkimuksessa on hyödynnetty laadullista sisällönanalyysia. Vertailuun käytetty empiirinen tutkimusaineisto on kerätty molempien joukkueiden Facebook-, Twitter- ja Instagram-sivustoilta. Aineiston vertailun selkeyttämiseksi otanta-ajankohtina olivat joukkueiden keskinäisiin otteluihin syksyllä 2015 liittyvien julkaisujen ilmestymisajankohdat. Vertailukohteina olivat julkaisumäärät sekä kannattajien reaktiot niihin: julkaisusta tykkääminen, siihen kommentointi ja mahdollinen eteenpäin jakaminen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että sosiaalisella medialla on vaikutusta. Erityisen suuri vaikutus on, kuinka usein ja millaista sisältöä eri alustoilla julkaistaan. Mitä useammin ja mielenkiintoisempaa sisältöä julkaistaan, sitä enemmän käyttäjät aktivoituvat. Urheilussa myös kilpailutuloksilla on oma vaikutuksensa. Voitto tuottaa enemmän reaktioita kuin häviö. Toinen huomiota herättänyt tulos oli sosiaalisen median vähäinen käyttö. Selkeää toimintasuunnitelmaa ei näytä olevan ja julkaisujen sisältö sekä määrät tuntuivat ajoittain heittelevän julkaisijan mielialan mukaan.
Tutkimuskohteet ovat Oulun Kärpät ja Helsingin IFK, ja ne on valittu siten, että aineistolle saisi toisistaan selkeän vertailukohteen. Päätutkimuskysymys on, miten Liigaseurat hyödyntävät sosiaalista mediaa ottelumarkkinoinnissa ja kannattajien aktivoinnissa. Tutkimus antaa lisää tietoutta sosiaalisen median vaikutuksista kannattajiin ja siitä, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää kannattajien sitouttamisessa sekä aktivoimisessa. Tutkimuksessa on hyödynnetty laadullista sisällönanalyysia. Vertailuun käytetty empiirinen tutkimusaineisto on kerätty molempien joukkueiden Facebook-, Twitter- ja Instagram-sivustoilta. Aineiston vertailun selkeyttämiseksi otanta-ajankohtina olivat joukkueiden keskinäisiin otteluihin syksyllä 2015 liittyvien julkaisujen ilmestymisajankohdat. Vertailukohteina olivat julkaisumäärät sekä kannattajien reaktiot niihin: julkaisusta tykkääminen, siihen kommentointi ja mahdollinen eteenpäin jakaminen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että sosiaalisella medialla on vaikutusta. Erityisen suuri vaikutus on, kuinka usein ja millaista sisältöä eri alustoilla julkaistaan. Mitä useammin ja mielenkiintoisempaa sisältöä julkaistaan, sitä enemmän käyttäjät aktivoituvat. Urheilussa myös kilpailutuloksilla on oma vaikutuksensa. Voitto tuottaa enemmän reaktioita kuin häviö. Toinen huomiota herättänyt tulos oli sosiaalisen median vähäinen käyttö. Selkeää toimintasuunnitelmaa ei näytä olevan ja julkaisujen sisältö sekä määrät tuntuivat ajoittain heittelevän julkaisijan mielialan mukaan.