Potentiaalisten asiakkaiden tarpeet Artwave-surffikeskukselle
Heikkilä, Katri; Kumpulainen, Kati (2016)
Heikkilä, Katri
Kumpulainen, Kati
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603092987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603092987
Tiivistelmä
Surffaamisen eli lainelautailun suosio on kasvussa. Täydellistä surffattavaa keinoaaltoa kehi- tetään jatkuvasti. Suomalainen Artwave Surf -yritys tuottaa uudenlaista keinoaaltoteknologi- aa. Opinnäytetyötutkimuksen tavoitteena oli selvittää Artwave-surffikeskuksen potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja luoda niiden pohjalta kaksi palvelukonseptimallia.
Opinnäytetyötutkimus tehtiin kvantitatiivisena online survey-tutkimuksena sosiaalisessa me- diassa vuonna 2015. Tutkittava osajoukko oli itsestään valikoituva näyte, joka kerättiin har- kinnanvaraisella otantamenetelmällä. Näyte oli 239 henkilöä ja perusjoukko oli kaikki Suo- messa asuvat, ei-surffaavat yli 15-vuotiaat henkilöt. Tutkimuksen kyselyssä käytettiin pohjana aiempaa toimeksiantajan vuonna 2014 teettämää kyselyä.
Opinnäytetyön kyselyn vastaajista suurin osa oli alle 34-vuotiaita ja eniten oli perheettömiä. Suurin osa harrasti liikuntaa 3-5 tuntia viikossa. Suosituimmaksi lajikategoriaksi nousi kunto- sali ja ryhmäliikuntatunnit. Vastaajat pitivät haasteellisista lajeista ja uuden oppimisesta. Ur- heilussa arvostettiin yhdessäoloa muiden kanssa ja urheilulajin riskittömyys ei noussut tärke- äksi arvoksi. Suurin osa vastaajista ei ollut koskaan kokeillut surffaamista. Melkein kaikki oli- sivat kiinnostuneita kokeilemaan surffaamista keinoaallolla Helsingissä. Kysyttäessä mahdol- lisista käyntimääristä surffikeskuksessa, eniten vastattiin kerran kuukaudessa. Surffauksesta oltaisiin valmiita maksamaan alle 30€/h. Merkittävimpiä palvelutoiveita olivat surffikurssit ja valmennus, välinevuokraus, kahvila ja SUP-mahdollisuus. Näiden toiveiden jälkeen palvelu- toiveet jakautuivat eri tavoin perheellisten ja perheettömien kesken.
Perheellisten ja perheettömien vastauksien vertailujen pohjalta luotiin kaksi palvelukonseptia. Ensimmäinen on suunnattu perheellisille käyttäjille ja se on toista huomattavasti kattavampi kokonaisuus. Toinen konsepti keskittyy itse surffaamiseen, jonka ympärille rakennetaan vain tarvittavat puitteet. Analyysin pohjalta suositellaan käyttöönotettavaksi konsepti 2.
Opinnäytetyötutkimus tehtiin kvantitatiivisena online survey-tutkimuksena sosiaalisessa me- diassa vuonna 2015. Tutkittava osajoukko oli itsestään valikoituva näyte, joka kerättiin har- kinnanvaraisella otantamenetelmällä. Näyte oli 239 henkilöä ja perusjoukko oli kaikki Suo- messa asuvat, ei-surffaavat yli 15-vuotiaat henkilöt. Tutkimuksen kyselyssä käytettiin pohjana aiempaa toimeksiantajan vuonna 2014 teettämää kyselyä.
Opinnäytetyön kyselyn vastaajista suurin osa oli alle 34-vuotiaita ja eniten oli perheettömiä. Suurin osa harrasti liikuntaa 3-5 tuntia viikossa. Suosituimmaksi lajikategoriaksi nousi kunto- sali ja ryhmäliikuntatunnit. Vastaajat pitivät haasteellisista lajeista ja uuden oppimisesta. Ur- heilussa arvostettiin yhdessäoloa muiden kanssa ja urheilulajin riskittömyys ei noussut tärke- äksi arvoksi. Suurin osa vastaajista ei ollut koskaan kokeillut surffaamista. Melkein kaikki oli- sivat kiinnostuneita kokeilemaan surffaamista keinoaallolla Helsingissä. Kysyttäessä mahdol- lisista käyntimääristä surffikeskuksessa, eniten vastattiin kerran kuukaudessa. Surffauksesta oltaisiin valmiita maksamaan alle 30€/h. Merkittävimpiä palvelutoiveita olivat surffikurssit ja valmennus, välinevuokraus, kahvila ja SUP-mahdollisuus. Näiden toiveiden jälkeen palvelu- toiveet jakautuivat eri tavoin perheellisten ja perheettömien kesken.
Perheellisten ja perheettömien vastauksien vertailujen pohjalta luotiin kaksi palvelukonseptia. Ensimmäinen on suunnattu perheellisille käyttäjille ja se on toista huomattavasti kattavampi kokonaisuus. Toinen konsepti keskittyy itse surffaamiseen, jonka ympärille rakennetaan vain tarvittavat puitteet. Analyysin pohjalta suositellaan käyttöönotettavaksi konsepti 2.