YouTube-kanavan toimintasuunnitelman luominen Turun kaupungin nuorisopalveluille
Erkan, Elif (2016)
Erkan, Elif
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603092981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603092981
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tuottaa Turun nuorisopalveluiden YouTube-kanavan toimintasuunnitelma juhlavuodeksi 2016. Nuorisopalveluiden YouTube-kanavalla on tarkoitus vuonna 2016 julkaista kerran viikossa yhdessä nuorten kanssa toteutettu video, joka käsittelee nuorille itselleen tärkeitä asioita.
Työn tilaajana on Turun kaupungin nuorisopalvelut. Turun nuorisopalvelut haluaa kehittää toimintaansa ja hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin. Tarkoituksena on olla nuorten kanssa läsnä siellä missä hekin ovat eli sosiaalisessa mediassa. Videoiden kautta myös juhlavuosi saa näkyvyyttä.
Opinnäytetyössä tutkittiin mitä nuoret pitävät omissa toimintaympäristöissään tärkeänä ja mitä nuoret itse haluavat tuoda julki toiminnastaan nuorisopalveluiden YouTube-kanavassa. Lisäksi työssä tarkastellaan, ovatko nuorten ja ohjaajien ajatukset videoiden tuottamisesta ja julkaisuaikataulusta yhteneväiset.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimintatutkimuksena, jossa on käytetty ryhmähaastattelu ja Living Lab -menetelmiä. Ryhmähaastattelut toteutettiin marraskuusta 2015 helmikuuhun 2016 ja ne toimivat myös pohjana Living Lab -menetelmässä.
Opinnäytetyön tuloksena on YouTube-kanavan toimintasuunnitelma, jossa on listattu teemoja videoita varten ja niiden julkaisuaikataulut. Toimintasuunnitelman tarkoituksena on helpottaa sisällöntuotantoa.
Työn tilaajana on Turun kaupungin nuorisopalvelut. Turun nuorisopalvelut haluaa kehittää toimintaansa ja hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin. Tarkoituksena on olla nuorten kanssa läsnä siellä missä hekin ovat eli sosiaalisessa mediassa. Videoiden kautta myös juhlavuosi saa näkyvyyttä.
Opinnäytetyössä tutkittiin mitä nuoret pitävät omissa toimintaympäristöissään tärkeänä ja mitä nuoret itse haluavat tuoda julki toiminnastaan nuorisopalveluiden YouTube-kanavassa. Lisäksi työssä tarkastellaan, ovatko nuorten ja ohjaajien ajatukset videoiden tuottamisesta ja julkaisuaikataulusta yhteneväiset.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimintatutkimuksena, jossa on käytetty ryhmähaastattelu ja Living Lab -menetelmiä. Ryhmähaastattelut toteutettiin marraskuusta 2015 helmikuuhun 2016 ja ne toimivat myös pohjana Living Lab -menetelmässä.
Opinnäytetyön tuloksena on YouTube-kanavan toimintasuunnitelma, jossa on listattu teemoja videoita varten ja niiden julkaisuaikataulut. Toimintasuunnitelman tarkoituksena on helpottaa sisällöntuotantoa.