Vehkakoti Oy:n asiakastyytyväisyys
Julkunen, Lauri (2016)
Julkunen, Lauri
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603082947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603082947
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää miten tyytyväisiä asiakkaat ovat yrityksen palve-luihin ja miten yrityksen toimintaa voidaan tutkimuksen perusteella kehittää. Toimeksiantajana oli Vehka-koti Oy, joka on yksityinen hoiva-alan palveluita tuottava yritys. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asi-akkaiden tyytyväisyys yrityksen palveluihin ja lisäksi saada kehittämisehdotuksia toimintaan liittyen.
Opinnäytetyön viitekehys koostui asiakastyytyväisyydestä ja sen muodostumisesta, asiakastyytyväisyyden erityispiirteistä ja sen mittaamisesta ja seurannasta. Lisäksi käsiteltiin palveluiden ja erityispalveluiden markkinointia.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselynä yrityksen asiakkaille, käyttäen apuna Webropol- ohjelmaa. Kysely oli strukturoitu ja siinä oli lisäksi muutama avoin kysymys. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 11 kappaletta ja niiden analysoinnissa käytettiin apuna taulukkolaskentaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä yrityksen palve-luihin. Tutkimuksen tuloksina saatiin myös joitakin kehittämisehdotuksia, joita yrityksen on mahdollista hyödyntää kehittäessään toimintaansa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön viitekehys koostui asiakastyytyväisyydestä ja sen muodostumisesta, asiakastyytyväisyyden erityispiirteistä ja sen mittaamisesta ja seurannasta. Lisäksi käsiteltiin palveluiden ja erityispalveluiden markkinointia.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselynä yrityksen asiakkaille, käyttäen apuna Webropol- ohjelmaa. Kysely oli strukturoitu ja siinä oli lisäksi muutama avoin kysymys. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 11 kappaletta ja niiden analysoinnissa käytettiin apuna taulukkolaskentaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä yrityksen palve-luihin. Tutkimuksen tuloksina saatiin myös joitakin kehittämisehdotuksia, joita yrityksen on mahdollista hyödyntää kehittäessään toimintaansa tulevaisuudessa.