Tunnettuustutkimus elintarvikealan yritykselle
Ahonen, Osmo (2016)
Ahonen, Osmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603062902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603062902
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Pirkanmaalla sijaitsevan elintarvikealan yrityksen tunnettuus ammattikorkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Työssä pyrittiin selvittämään niin yrityksen kuin heidän neljän tuoteryhmänsä tunnettuutta. Toimeksiantajana tällä opinnäytetyöllä oli Oy Poppamies, joka on toiminut erilaisten maustetuotteiden valmistajana ja maahantuojana vuodesta 2008.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä kuinka Oy Poppamies tunnetaan ja tutkia alueellisia eroja tunnettuudessa. Syy tunnettuuden kartoittamiselle oli se, että vastaavaa tietoa heillä ei ollut entuudestaan. Tuloksien perusteella oli tarkoitus pystyä näkemään erot alueellisesti ja näin pystyä kohdentamaan markkinointia eri alueilla niiden vaatimilla tavoilla.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin verkkopohjaisella lomakkeella, joka jaettiin eri ammattikorkeakoulujen intranettiin. Kyselystä saadun tiedon perusteella koostin opinnäytetyöni.
Teoriaosuudessa pohdittiin tunnettuuteen ja brändiin liittyviä seikkoja. Siinä selvitettiin mistä muodostuu brändi ja mitä tunnettuudella tarkoitetaan. Kulkevatko nämä asiat käsi kädessä vai onko niillä eroa. Voiko olla toista ilman toista.
Opinnäytetyön viimeisessä osuudessa avattiin tutkimustuloksia ja esitin tutkimaani tietoa kuvioiden ja taulukoiden avulla. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella todettiin, että Oy Poppamiehellä on hyvä tunnettuuden taso ja kuluttajat ostavat suurella todennäköisyydellä myös uudelleen heidän tuotteitaan. Tulosta voidaan pitää erinomaisena, koska yritys on ollut vasta vähän aikaa toiminnassa, mutta saavuttanut jo näin hyvän tason tunnettuudessa toimialallaan. Yrityksen suurin haaste on luoda tarve uusille asiakkaille ja saada ihmiset ostamaan heidän tuotteitaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä kuinka Oy Poppamies tunnetaan ja tutkia alueellisia eroja tunnettuudessa. Syy tunnettuuden kartoittamiselle oli se, että vastaavaa tietoa heillä ei ollut entuudestaan. Tuloksien perusteella oli tarkoitus pystyä näkemään erot alueellisesti ja näin pystyä kohdentamaan markkinointia eri alueilla niiden vaatimilla tavoilla.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin verkkopohjaisella lomakkeella, joka jaettiin eri ammattikorkeakoulujen intranettiin. Kyselystä saadun tiedon perusteella koostin opinnäytetyöni.
Teoriaosuudessa pohdittiin tunnettuuteen ja brändiin liittyviä seikkoja. Siinä selvitettiin mistä muodostuu brändi ja mitä tunnettuudella tarkoitetaan. Kulkevatko nämä asiat käsi kädessä vai onko niillä eroa. Voiko olla toista ilman toista.
Opinnäytetyön viimeisessä osuudessa avattiin tutkimustuloksia ja esitin tutkimaani tietoa kuvioiden ja taulukoiden avulla. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella todettiin, että Oy Poppamiehellä on hyvä tunnettuuden taso ja kuluttajat ostavat suurella todennäköisyydellä myös uudelleen heidän tuotteitaan. Tulosta voidaan pitää erinomaisena, koska yritys on ollut vasta vähän aikaa toiminnassa, mutta saavuttanut jo näin hyvän tason tunnettuudessa toimialallaan. Yrityksen suurin haaste on luoda tarve uusille asiakkaille ja saada ihmiset ostamaan heidän tuotteitaan.