Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa : – Case nuorten Facebook -palveluohjaus Oulussa
Lähteenmäki, Saila (2016)
Lähteenmäki, Saila
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603062890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603062890
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on lähes neljän vuoden kehittämisprosessi sosiaalisen median hyödyntämisestä nuorten parissa tehtävässä sosiaalityössä; uudenlaisen työmenetelmän, Nuorten Facebook –palveluohjauksen pilotoinnista, sen arvioinnista ja juurruttamisesta viralliseksi Oulun kaupungin hyvinvointipalveluiden palveluksi. Opinnäytetyön myötä tulee näkyväksi uudenlaisen palvelun kehittämisen prosessi, minkä pohjalta vastaavantyyppinen Facebook palvelu voidaan mielestäni ottaa käyttöön myös muissa kaupungeissa. Opinnäytetyön myötä nousee myös esille myös se kuinka sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää sosiaalipalveluissa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella sosiaalinen media soveltuu hyvin sosiaalityön työvälineeksi. Opinnäytetyön käyttäjäkohtaisen tutkimuksen tuloksissa kolme tärkeintä toimintoa/ominaisuutta Nuorten Facebook palveluohjauksessa vastaajien mukaan olivat tiedottaminen, henkilökohtainen ohjaus ja neuvonta sekä tavoitettavuus. Tutkimuksen tuloksia on opinnäytetyössä aukikirjoitettu sosiaalisen tuen käsitteen avulla. Nuoret ovat kokeneet Facebookissa tapahtuvan palveluohjauksen helppona, joustavana ja itselleen merkityksellisenä palveluna sekä palvelu on myös vastannut hyvin nuorten sosiaalisen tuen tarpeisiin.
Työntekijän näkökulmasta sosiaalisen median hyödyntäminen on palvelun tarjoajan kannalta kustannustehokasta, syrjäytymistä ennaltaehkäisevää ja madaltaa nuorten asiakkaiden kynnystä hakeutua tarvitsemiinsa palveluihin sekä helpottaa työntekijöiden/ ammattilaisten verkostoitumista. Sosiaalisen median hyödyntämisessä nuorille suunnatuissa palveluissa tulee huomioida sosiaalisen median nopea uusiutuminen ja se, miten nuoret näitä palveluita käyttävät. Sosiaalityötä tulisi tehdä siellä, missä asiakkaat ovat.
Opinnäytetyön tulosten perusteella sosiaalinen media soveltuu hyvin sosiaalityön työvälineeksi. Opinnäytetyön käyttäjäkohtaisen tutkimuksen tuloksissa kolme tärkeintä toimintoa/ominaisuutta Nuorten Facebook palveluohjauksessa vastaajien mukaan olivat tiedottaminen, henkilökohtainen ohjaus ja neuvonta sekä tavoitettavuus. Tutkimuksen tuloksia on opinnäytetyössä aukikirjoitettu sosiaalisen tuen käsitteen avulla. Nuoret ovat kokeneet Facebookissa tapahtuvan palveluohjauksen helppona, joustavana ja itselleen merkityksellisenä palveluna sekä palvelu on myös vastannut hyvin nuorten sosiaalisen tuen tarpeisiin.
Työntekijän näkökulmasta sosiaalisen median hyödyntäminen on palvelun tarjoajan kannalta kustannustehokasta, syrjäytymistä ennaltaehkäisevää ja madaltaa nuorten asiakkaiden kynnystä hakeutua tarvitsemiinsa palveluihin sekä helpottaa työntekijöiden/ ammattilaisten verkostoitumista. Sosiaalisen median hyödyntämisessä nuorille suunnatuissa palveluissa tulee huomioida sosiaalisen median nopea uusiutuminen ja se, miten nuoret näitä palveluita käyttävät. Sosiaalityötä tulisi tehdä siellä, missä asiakkaat ovat.