Nuorten elämäntaitojen kehittäminen: pilottikurssi ammattioppilaitoksessa
Niskanen, Satu; Ovaska, Jonna (2016)
Niskanen, Satu
Ovaska, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603042874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603042874
Tiivistelmä
Suomesta on hävinnyt viimeisen kymmenen vuoden aikana 450 000 peruskoulupohjaista työpaikkaa, joten toisen asteen opinnoilla on suuri merkitys. Useilla nuorilla on kuitenkin hankaluuksia suorittaa opintonsa loppuun ja päästä työelämään. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pilottihankkeen pohjalta hyvä toimintamalli, jota voidaan käyttää ennaltaehkäisevänä työmenetelmänä oppilaitoksissa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tarkastella Helmi Liiketalousopistosa ensimmäistä kertaa järjestettyä elämäntaitokurssia ja arvioida kurssin onnistumista suhteessa sen tavoitteisiin. Kurssi järjestettiin syyslukukaudella 2015 kahdelle merkonomiopiskelijaryhmälle. Kohderyhmänä olivat keskimäärin 16-17-vuotiaat peruskoulupohjaiset nuoret. Opinnäytetyön työelämäkumppanina sekä elämäntaitokurssin kehittäjinä ja toteuttajina toimi oppilaitoksen kuraattori ja psykologi.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ja viitekehys valikoitui elämäntaitokurssin tavoitteiden pohjalta. Kurssin tavoitteena oli muun muassa opiskelijoiden opiskelu- ja elämäntaitojen sekä uuden opiskelijahuoltolain painottaman yhteisöllisyyden lisääminen. Teoriapohjapohjassa tarkastellaan nuoruutta, elämäntaitojen kehittymistä nuoruudessa, keskeyttämistä toisen asteen ammattioppilaitoksissa, nuorten syrjäytymistä, yhteisöllisyyttä ja yhteisöllistä opiskelijahuoltolakia. Opinnäytetyö on toimintakeskeinen ja sen perustana on tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tiedonkeruun menetelminä käytettiin havainnointia, kyselylomakkeita ja SWOT-analyysia. Kyselylomakkeisiin vastasi yhteensä 40 opiskelijaa. Aineiston analysointi tehtiin tulosten vertailun, teemoittelun ja taulukoinnin avulla. Havaintojen sekä palautteen perusteella elämäntaitokurssi on hyödyllinen, mutta vaatii jatkokehittelyä.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ja viitekehys valikoitui elämäntaitokurssin tavoitteiden pohjalta. Kurssin tavoitteena oli muun muassa opiskelijoiden opiskelu- ja elämäntaitojen sekä uuden opiskelijahuoltolain painottaman yhteisöllisyyden lisääminen. Teoriapohjapohjassa tarkastellaan nuoruutta, elämäntaitojen kehittymistä nuoruudessa, keskeyttämistä toisen asteen ammattioppilaitoksissa, nuorten syrjäytymistä, yhteisöllisyyttä ja yhteisöllistä opiskelijahuoltolakia. Opinnäytetyö on toimintakeskeinen ja sen perustana on tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tiedonkeruun menetelminä käytettiin havainnointia, kyselylomakkeita ja SWOT-analyysia. Kyselylomakkeisiin vastasi yhteensä 40 opiskelijaa. Aineiston analysointi tehtiin tulosten vertailun, teemoittelun ja taulukoinnin avulla. Havaintojen sekä palautteen perusteella elämäntaitokurssi on hyödyllinen, mutta vaatii jatkokehittelyä.