ASP-tapahtumakiertueen toteuttaminen : Pohjanmaan Osuuspankki
Haapaniemi, Minna (2016)
Haapaniemi, Minna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603042858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603042858
Tiivistelmä
Heinäkuussa 2016 voimaan astuu lakimuutos enimmäisluototussuhteesta eli niin sanotusta lainakatosta, jonka jälkeen pankki voi myöntää asuntolainaa ensiasunnon ostajille enintään 95 prosenttia ja muille kuin ensiasunnon ostajille enintään 90 prosenttia hankittavan asunnon hinnasta. Asunnon ostajalla on siis oltava lainaa haettaessa vähintään viiden tai kymmenen prosentin omarahoitusosuus säästöinä tai vastaava määrä muita vakuuksia. Lakimuutoksen myötä etukäteissäästämisen merkitys korostuu entisestään.
Asuntosäästöpalkkiojärjestelmä eli ASP-järjestelmä on ensiasunnonhankintaa tukemaan luotu järjestelmä. Järjestelmän avulla on haluttu tehdä säästämisestä kannattavaa ja lainan saannista helpompaa. Järjestelmän tavoitteena on säästää kymmenen prosenttia ostettavan asunnon hinnasta ASP-tilille ja säästötavoitteen täytyttyä voi pankki myöntää ASP-lainan erityisehdoin. Tulevan lainakaton vuoksi ASP-järjestelmä on erityisen ajankohtainen ja tärkeä aihe etenkin nuorille, jotka ovat tulevaisuuden ensiasunnon ostajia.
Aiheen ympärille suunniteltiin tapahtuma yhteistyössä opinnäytetyön toimeksiantajan Pohjanmaan Osuuspankin kanssa ja työn tuloksena järjestettiin ASP-tapahtumakiertue Oulun ammattikorkeakoulun kolmella kampuksella syyskuussa 2015. Kiertueella haluttiin lisätä opiskelijoiden tietoutta ASP-järjestelmän hyödyistä yleisillä infotilaisuuksilla ja henkilökohtaisemmalla tiedonjaolla kampusten auloissa pidetyillä ständeillä.
Tapahtumakiertueen imaginäärisenä tavoitteena oli POP Pankki brändin ja Pohjanmaan Osuuspankin tunnettavuuden kasvattaminen kohderyhmän eli opiskelijoiden keskuudessa. Kiertueen numeraalinen tavoite oli saada projektin toimeksiantajalle Pohjanmaan Osuuspankille vähintään viisi uutta ASP-säästäjää. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen teoreettisena kehyksenä käytettiin ASP-järjestelmää ja sen muutoksia, enimmäisluototussuhdetta, pankkien asiakasviestintää, pankkien markkinointia ja tapahtumamarkkinointia.
Tapahtumakiertue tavoitti näkyvyydellään yli tuhat kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. ASP-infon kuuli 67 henkilöä ja henkilökohtaisia keskusteluja ASP-säästämisestä ja muista nuorten pankkipalveluista käytiin ständillä 124 henkilön kanssa. Imaginääriset tavoitteet täyttyivät kiertueen aikana näkyvyyden ansiosta hyvin, mutta numeraaliset tavoitteet jäivät kokonaan saavuttamatta.
Asuntosäästöpalkkiojärjestelmä eli ASP-järjestelmä on ensiasunnonhankintaa tukemaan luotu järjestelmä. Järjestelmän avulla on haluttu tehdä säästämisestä kannattavaa ja lainan saannista helpompaa. Järjestelmän tavoitteena on säästää kymmenen prosenttia ostettavan asunnon hinnasta ASP-tilille ja säästötavoitteen täytyttyä voi pankki myöntää ASP-lainan erityisehdoin. Tulevan lainakaton vuoksi ASP-järjestelmä on erityisen ajankohtainen ja tärkeä aihe etenkin nuorille, jotka ovat tulevaisuuden ensiasunnon ostajia.
Aiheen ympärille suunniteltiin tapahtuma yhteistyössä opinnäytetyön toimeksiantajan Pohjanmaan Osuuspankin kanssa ja työn tuloksena järjestettiin ASP-tapahtumakiertue Oulun ammattikorkeakoulun kolmella kampuksella syyskuussa 2015. Kiertueella haluttiin lisätä opiskelijoiden tietoutta ASP-järjestelmän hyödyistä yleisillä infotilaisuuksilla ja henkilökohtaisemmalla tiedonjaolla kampusten auloissa pidetyillä ständeillä.
Tapahtumakiertueen imaginäärisenä tavoitteena oli POP Pankki brändin ja Pohjanmaan Osuuspankin tunnettavuuden kasvattaminen kohderyhmän eli opiskelijoiden keskuudessa. Kiertueen numeraalinen tavoite oli saada projektin toimeksiantajalle Pohjanmaan Osuuspankille vähintään viisi uutta ASP-säästäjää. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen teoreettisena kehyksenä käytettiin ASP-järjestelmää ja sen muutoksia, enimmäisluototussuhdetta, pankkien asiakasviestintää, pankkien markkinointia ja tapahtumamarkkinointia.
Tapahtumakiertue tavoitti näkyvyydellään yli tuhat kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. ASP-infon kuuli 67 henkilöä ja henkilökohtaisia keskusteluja ASP-säästämisestä ja muista nuorten pankkipalveluista käytiin ständillä 124 henkilön kanssa. Imaginääriset tavoitteet täyttyivät kiertueen aikana näkyvyyden ansiosta hyvin, mutta numeraaliset tavoitteet jäivät kokonaan saavuttamatta.