Ympäristön vaikutuksia CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuuteen : Integroitu kirjallisuuskatsaus
Pehkonen, Emmi; Skyttä, Heidi (2016)
Pehkonen, Emmi
Skyttä, Heidi
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603042846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603042846
Tiivistelmä
Osallisuus on ihmisoikeuskysymys, joka on monien tekijöiden summa. Ympäristö vaikuttaa CP-vammaisen lapsen ja nuoren mahdollisuuksiin olla osallinen omassa elämässään. Fyysisen ympäristön lisäksi osallisuuteen vaikuttavat ne ihmiset, joiden kanssa lapsi tai nuori on tekemisissä arjen eri tilanteissa sekä ympäröivä kulttuuri ja yhteiskunta. Opinnäytetyömme on tehty osana Vaikuttavat tavat (VATA) -hanketta, jossa yhteistyökumppaninamme on toiminut Tervaväylän koulu.
Opinnäytetyön tarkoituksena on koota tutkittua tietoa ympäristön vaikutuksista CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuuteen vastaamalla kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Mitkä ympäristön tekijät edistävät CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuutta omassa arjessaan? 2. Mitkä ympäristön tekijät rajoittavat CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuutta omassa arjessaan?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin integroitua kirjallisuuskatsausta. Tiedonhaku tehtiin seuraaviin tietokantoihin: Google Scholar, Leevi, Melinda, EBSCOhost web, BioMed Central, SAGE, DOAJ, El-sevier, PubMed, OTSeeker, OTDBASE, Medline, Cochrane, Medic, Wiley Online Library ja Ovid. Aineistoksi valikoitui 16 alkuperäistutkimusta, jotka analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksena löysimme neljä yläluokkaa, joissa kaikissa oli sekä CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuutta edistäviä että rajoittavia seikkoja. Niitä olivat kouluympäristö, kotiympäristö ja perhe, vapaa-aika ja yhteisö sekä palvelut.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että ympäristö voi joko rajoittaa tai edistää CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuutta. Vaikka esimerkiksi fyysinen ympäristö luo usein esteitä osallisuudelle, voidaan niitä vähentää tai poistaa erilaisilla mukautuksilla. Muiden ihmisten merkitys CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuuteen on keskeinen, siihen vaikuttaa esimerkiksi perheen hy-vinvointi. Vaikka muilta ihmisiltä saatu apu ja tuki on tärkeää, rajoittavat ihmisten ei-hyväksyvät ja syrjivät asenteet kuitenkin osallisuutta. Myös palveluiden ja käytäntöjen saatavuus ja joustavuus edistävät osallisuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on koota tutkittua tietoa ympäristön vaikutuksista CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuuteen vastaamalla kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Mitkä ympäristön tekijät edistävät CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuutta omassa arjessaan? 2. Mitkä ympäristön tekijät rajoittavat CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuutta omassa arjessaan?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin integroitua kirjallisuuskatsausta. Tiedonhaku tehtiin seuraaviin tietokantoihin: Google Scholar, Leevi, Melinda, EBSCOhost web, BioMed Central, SAGE, DOAJ, El-sevier, PubMed, OTSeeker, OTDBASE, Medline, Cochrane, Medic, Wiley Online Library ja Ovid. Aineistoksi valikoitui 16 alkuperäistutkimusta, jotka analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksena löysimme neljä yläluokkaa, joissa kaikissa oli sekä CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuutta edistäviä että rajoittavia seikkoja. Niitä olivat kouluympäristö, kotiympäristö ja perhe, vapaa-aika ja yhteisö sekä palvelut.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että ympäristö voi joko rajoittaa tai edistää CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuutta. Vaikka esimerkiksi fyysinen ympäristö luo usein esteitä osallisuudelle, voidaan niitä vähentää tai poistaa erilaisilla mukautuksilla. Muiden ihmisten merkitys CP-vammaisen lapsen ja nuoren osallisuuteen on keskeinen, siihen vaikuttaa esimerkiksi perheen hy-vinvointi. Vaikka muilta ihmisiltä saatu apu ja tuki on tärkeää, rajoittavat ihmisten ei-hyväksyvät ja syrjivät asenteet kuitenkin osallisuutta. Myös palveluiden ja käytäntöjen saatavuus ja joustavuus edistävät osallisuutta.