Market- and Consumer Research of Grilling in North America : Nethnographic reference group study
Ristilä, Antti-Pekka; Ristilä, Tiina (2016)
Ristilä, Antti-Pekka
Ristilä, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022796
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, tarjoaako Pohjois-Amerikan grillauskulttuuri toimeksiantajalle mahdollisuuksia viennin aloittamiseen. Tavoitteena oli segmentoida markkinat ja löytää toimeksiantajalle sopivin segmentti.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee referenssiryhmän vaikutusta kuluttajan käyttäytymiseen. Lisäksi teoriaosassa pohditaan ostopäätösprosessia ja viiteryhmän vaikutusta ostopäätöksen tekemiseen ja kuluttajan asenteisiin. Työssä käytettiin Ajzenin Theory of Planned Behavior, Solomonin Consumer Behavior ja Rogersin Innovation Decision Process teorioita käsiteltäessä kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksessa käytettiin netnografista tutkimusmenetelmää tutkien eri foorumeita, blogeja, Facebook-ryhmiä ja Twitter tilejä. Netnografisen tutkimuksen perusteella luotiin strukturoitu kysely, joka julkaistiin aihetta käsittelevissä Facebook ryhmissä. Kyselyyn vastasi 124 vastaajaa. Lisäksi opinnäytetyöhön kerättiin markkinatietoa Pohjois-Amerikasta, jonka avulla pystyttiin tarkentamaan segmenttien maantieteellistä aluetta. Työn lopussa verrattiin kirjoittajien tutkimusta aikaisempiin aihetta käsitteleviin tutkimuksiin. Triangulaation avulla kirjoittajat pystyivät lisäämään tutkimuksen reliabiliteettia ja validiteettia.
Tutkimuksesta saaduilla tuloksilla kirjoittajat loivat kolme segmenttiä. Eri segmenteillä huomattiin olevan jatkumoa segmentistä toiseen ihmisten elämäntilanteiden muuttuessa. Toimeksiantaja valitsi yhden segmentin, johon hän voi keskittyä vientisuunnitelmaa tehdessään.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee referenssiryhmän vaikutusta kuluttajan käyttäytymiseen. Lisäksi teoriaosassa pohditaan ostopäätösprosessia ja viiteryhmän vaikutusta ostopäätöksen tekemiseen ja kuluttajan asenteisiin. Työssä käytettiin Ajzenin Theory of Planned Behavior, Solomonin Consumer Behavior ja Rogersin Innovation Decision Process teorioita käsiteltäessä kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksessa käytettiin netnografista tutkimusmenetelmää tutkien eri foorumeita, blogeja, Facebook-ryhmiä ja Twitter tilejä. Netnografisen tutkimuksen perusteella luotiin strukturoitu kysely, joka julkaistiin aihetta käsittelevissä Facebook ryhmissä. Kyselyyn vastasi 124 vastaajaa. Lisäksi opinnäytetyöhön kerättiin markkinatietoa Pohjois-Amerikasta, jonka avulla pystyttiin tarkentamaan segmenttien maantieteellistä aluetta. Työn lopussa verrattiin kirjoittajien tutkimusta aikaisempiin aihetta käsitteleviin tutkimuksiin. Triangulaation avulla kirjoittajat pystyivät lisäämään tutkimuksen reliabiliteettia ja validiteettia.
Tutkimuksesta saaduilla tuloksilla kirjoittajat loivat kolme segmenttiä. Eri segmenteillä huomattiin olevan jatkumoa segmentistä toiseen ihmisten elämäntilanteiden muuttuessa. Toimeksiantaja valitsi yhden segmentin, johon hän voi keskittyä vientisuunnitelmaa tehdessään.