Huumorin käyttö huvipuistojen digitaalisessa markkinointiviestinnässä : Tapaus: PowerPark
Määttä, Christa (2016)
Määttä, Christa
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602292734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602292734
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten PowerPark hyödyntää huumoria digitaalisessa markkinointiviestinnässään ja mitä mahdollisuuksia sekä haasteita huumorin käytöllä voi olla. Tutkimuksen kohteena ovat PowerParkin digitaaliset markkinointikanavat ja niistä erityisesti verkkosivut sekä sosiaalisen median kanavat. Osa sosiaalisen median kanavista on rajattu kokonaan työn ulkopuolelle. Työn tavoitteena oli lisäksi löytää mahdollisia kehityskohteita ja uusia huumorin käyttötapoja, joita PowerPark voisi hyödyntää tulevaisuudessa. Työn toimeksiantajana toimii Hurmos-projekti.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään digitaalisen markkinointiviestinnän kanavia, suunnittelua ja tavoitteita sekä huumoriin liittyviä määritelmiä ja teorioita. Lisäksi tietoperustassa liitetään molemmat keskeiset teemat yhteen ja muodostetaan näin teoreettinen viitekehys tutkimukselle. Työn tutkimusosassa käydään läpi tutkimusmenetelmää, tutkimuksen toteutumista ja saatuja tutkimustuloksia. Lisäksi saadut tutkimustulokset jäsennellään niiden tarkoituksen mukaan alalukujen alle. Lopuksi vedetään tulokset yhteen ja pohditaan miten opinnäytetyö on onnistunut kokonaisuudessaan sekä esitetään jatkotutkimusehdotuksia.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Käytettyä aineistoa eli digitaalisia mainoksia arvioitiin sisällönanalyysin avulla. Aineistoina toimivat mainokset esitellään tekstissä. Analysoitavia mainoskuvia on kolme kappaletta ja lisäksi analysoidaan mainosvideota.
Tutkimustulosten ja analyysin perusteella PowerParkin tapa käyttää huumoria digitaalisessa markkinointiviestinnässään on hienovaraista ja vielä melko vähäistä. Sanaleikit, liioittelu, tunteisiin vetoaminen ja mielleyhtymien herättäminen ovat PowerParkin näkyvimpiä huumorikäytänteitä tällä hetkellä. Huumoria voi siis tulevaisuudessa lisätä markkinointiin selvästi enemmän ja siihen on olemassa monia keinoja ja mahdollisuuksia. On kuitenkin tärkeää pitää huumori hyväntahtoisena leikinlaskuna ja suunnitella tarkkaan, miten lisätä huumoria digitaaliseen markkinointiviestintään niin, että se vetoaa huvipuiston kohderyhmään eikä varsinkaan loukkaa ketään.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään digitaalisen markkinointiviestinnän kanavia, suunnittelua ja tavoitteita sekä huumoriin liittyviä määritelmiä ja teorioita. Lisäksi tietoperustassa liitetään molemmat keskeiset teemat yhteen ja muodostetaan näin teoreettinen viitekehys tutkimukselle. Työn tutkimusosassa käydään läpi tutkimusmenetelmää, tutkimuksen toteutumista ja saatuja tutkimustuloksia. Lisäksi saadut tutkimustulokset jäsennellään niiden tarkoituksen mukaan alalukujen alle. Lopuksi vedetään tulokset yhteen ja pohditaan miten opinnäytetyö on onnistunut kokonaisuudessaan sekä esitetään jatkotutkimusehdotuksia.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Käytettyä aineistoa eli digitaalisia mainoksia arvioitiin sisällönanalyysin avulla. Aineistoina toimivat mainokset esitellään tekstissä. Analysoitavia mainoskuvia on kolme kappaletta ja lisäksi analysoidaan mainosvideota.
Tutkimustulosten ja analyysin perusteella PowerParkin tapa käyttää huumoria digitaalisessa markkinointiviestinnässään on hienovaraista ja vielä melko vähäistä. Sanaleikit, liioittelu, tunteisiin vetoaminen ja mielleyhtymien herättäminen ovat PowerParkin näkyvimpiä huumorikäytänteitä tällä hetkellä. Huumoria voi siis tulevaisuudessa lisätä markkinointiin selvästi enemmän ja siihen on olemassa monia keinoja ja mahdollisuuksia. On kuitenkin tärkeää pitää huumori hyväntahtoisena leikinlaskuna ja suunnitella tarkkaan, miten lisätä huumoria digitaaliseen markkinointiviestintään niin, että se vetoaa huvipuiston kohderyhmään eikä varsinkaan loukkaa ketään.