Tanssiva päiväkoti : toiminnallisen oppaan tuottaminen lastentanssista päiväkodin työmuotona
Kivinen, Vilma (2016)
Kivinen, Vilma
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242595
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli lastentanssi varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä tuotettiin varhaiskasvattajille opas lastentanssista ja näin aiheesta luotiin päiväkodin käyttöön yksi uusi työmuoto. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli yksi Tampereen kaupungin päiväkodeista. Opas on rakentunut toiminnallisista tanssituokioista, joiden sisällöissä on otettu huomioon lasten osallisuus, sillä lapset saivat itse vaikuttaa tuokioiden sisältöihin. Opinnäytetyön lähtökohtana oli lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta lastentanssista ja sen merkityksestä sekä innostaa varhaiskasvattajia ja lapsia siihen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa päiväkodille opas lastentanssista. Oppaasta luotiin sellainen, jota kuka tahansa varhaiskasvattaja pystyy toiminnassaan hyödyntämään. Tavoitteita mietittiin myös erikseen lasten, henkilökunnan ja opinnäytetyön tekijän tavoitteiden näkökulmasta. Opin-näytetyön tarkoituksena oli tuoda tanssi lähemmäksi varhaiskasvattajien käytännön työtä sekä lisätä tietoisuutta tanssin merkityksestä lasten fyysi-selle ja sosiaaliselle kehitykselle. Lisäksi toiminnallisten tuokioiden tarkoi-tuksena oli luoda lapsille kokemus siitä, että tanssi-ilmaisu on mahdollista kaikille.
Tanssi nähdään yhtenä osana lasten taidekasvatusta, mutta siltikään siitä ei ole saatavilla yhtä paljon tietoa kuin musiikki- tai kuvataidekasvatuksesta. Lisäksi tanssia ei toteuteta päiväkodeissa niin usein kuin muita taiteen muotoja. Taidekasvatuksen lisäksi tanssia voidaan tarkastella liikuntakasvatuksen näkökulmasta, jolloin huomioidaan tanssin fyysinen puoli ja kehollisen oppimisen mahdollisuudet. Varhaiskasvattajilla on jo entuudestaan hyvät mahdollisuudet toteuttaa tanssikasvatusta, mutta oppaan avulla luodut harjoitukset helpottavat ja auttavat alkuun tanssikasvatuksen toteut-tamisessa. Opasta voi helposti soveltaa eri-ikäisille lapsiryhmille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa päiväkodille opas lastentanssista. Oppaasta luotiin sellainen, jota kuka tahansa varhaiskasvattaja pystyy toiminnassaan hyödyntämään. Tavoitteita mietittiin myös erikseen lasten, henkilökunnan ja opinnäytetyön tekijän tavoitteiden näkökulmasta. Opin-näytetyön tarkoituksena oli tuoda tanssi lähemmäksi varhaiskasvattajien käytännön työtä sekä lisätä tietoisuutta tanssin merkityksestä lasten fyysi-selle ja sosiaaliselle kehitykselle. Lisäksi toiminnallisten tuokioiden tarkoi-tuksena oli luoda lapsille kokemus siitä, että tanssi-ilmaisu on mahdollista kaikille.
Tanssi nähdään yhtenä osana lasten taidekasvatusta, mutta siltikään siitä ei ole saatavilla yhtä paljon tietoa kuin musiikki- tai kuvataidekasvatuksesta. Lisäksi tanssia ei toteuteta päiväkodeissa niin usein kuin muita taiteen muotoja. Taidekasvatuksen lisäksi tanssia voidaan tarkastella liikuntakasvatuksen näkökulmasta, jolloin huomioidaan tanssin fyysinen puoli ja kehollisen oppimisen mahdollisuudet. Varhaiskasvattajilla on jo entuudestaan hyvät mahdollisuudet toteuttaa tanssikasvatusta, mutta oppaan avulla luodut harjoitukset helpottavat ja auttavat alkuun tanssikasvatuksen toteut-tamisessa. Opasta voi helposti soveltaa eri-ikäisille lapsiryhmille.