Optimaalinen verkkokauppa pohjoismaiselle kuluttajalle : Pohjoismaisten verkkokauppojen vertailu ja analysointi
Karlén, Laura (2016)
Karlén, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli benchmarking –menetelmää käyttämällä selvittää ja analysoida, millaisia ominaisuuksia pohjoismaalaiset kuluttajat verkkokaupoilta odottavat. Pohjoismaat yhdessä muodostavat merkittävän kauppa-alueen, joka sijoittuu Euroopan tilastoissa kuudenneksi huolimatta alueen harvasta asutuksesta. Kokonaisuudessaan Pohjoismaiden verkkokaupan arvo ylsi vuonna 2014 jopa 15,4 miljardiin euroon. Tarkoituksena oli, että opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää niiden kaikkien yritysten liiketoimintastrategioissa, jotka nyt tai tulevaisuudessa tulevat kohdistamaan verkkoliiketoimintansa Pohjoismaiden alueelle. Tutkimuksen tuloksia hyödyntäen pienemmätkin yritykset voivat kilpailla Pohjoismaissa samoista asiakkaista suurempien verkkokauppojen rinnalla. Tämä työ toteutettiin niin sanottuna pöytälaatikkotutkimuksena, jossa on painotettu ajankohtaisten pohjoismaista verkkokauppaa koskevien lähteiden käyttöä.
Teoriaosuudessa tutustuttiin paremmin itse kuluttajan ostoprosessiin ja siihen liittyvään käyttäytymiseen. Lisäksi tarkasteltiin lähemmin verkkokauppaan Pohjoismaissa muun muassa kaupankäynnin digitalisoitumisen ja sitä kautta sosiaalisen internetin kautta. Tässä osassa myös paneuduttiin lähemmin niihin tekijöihin, jotka ovat synnyttäneet verkkokaupan suosion Pohjoismaissa pohtien samalla tulevaisuutta.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella lähestymistavalla edelläkävijäanalyysin keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin benchmarking taulukkoon, jossa vertailtiin Pohjoismaiden suosituimpien verkkokauppojen ominaisuuksia aiempiin tutkimuksiin nojaten.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että pohjoismaalaiset kuluttajat haluavat saada myös verkkokaupoissa henkilökohtaista palvelua. Verkkokaupoissa tulee huomioida sosiaalisen median merkitys sekä käyttökokemuksen vaivattomuus. Pohjoismaissa verkkokauppojen tulee muistaa kuluttajan valinnanvapaus maksu- ja toimituskysymyksissä.
Teoriaosuudessa tutustuttiin paremmin itse kuluttajan ostoprosessiin ja siihen liittyvään käyttäytymiseen. Lisäksi tarkasteltiin lähemmin verkkokauppaan Pohjoismaissa muun muassa kaupankäynnin digitalisoitumisen ja sitä kautta sosiaalisen internetin kautta. Tässä osassa myös paneuduttiin lähemmin niihin tekijöihin, jotka ovat synnyttäneet verkkokaupan suosion Pohjoismaissa pohtien samalla tulevaisuutta.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella lähestymistavalla edelläkävijäanalyysin keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin benchmarking taulukkoon, jossa vertailtiin Pohjoismaiden suosituimpien verkkokauppojen ominaisuuksia aiempiin tutkimuksiin nojaten.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että pohjoismaalaiset kuluttajat haluavat saada myös verkkokaupoissa henkilökohtaista palvelua. Verkkokaupoissa tulee huomioida sosiaalisen median merkitys sekä käyttökokemuksen vaivattomuus. Pohjoismaissa verkkokauppojen tulee muistaa kuluttajan valinnanvapaus maksu- ja toimituskysymyksissä.