Marketing Communication Plan : Case: Insurance Agency X
Kostynchuk, Alina (2016)
Kostynchuk, Alina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242587
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaiset markkinointiviestinnän keinot sopisivat parhaiten pienikokoiselle yritykselle Amerikassa, ja se on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön toimeksiantaja on vakuutusalalla toimiva pienikokoinen yritys, jonka nimi pidetään heidän toiveestaan anonyyminä, ja johon tässä työssä viitataan nimellä Vakuutusyritys X. Työn tavoitteena on luoda teoreettinen viitekehyksen ja empiirisen osuuden pohjalta markkinointiviestintäsuunnitelma, jota kohdeyritys voisi tulevaisuudessa käyttää.
Opinnäytetyön aineisto saatiin teoreettisesta tietoperustasta, jossa käsiteltiin markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeisimpiä käsitteitä ja niiden erityispiirteitä vakuutusalalla. Teoreettinen viitekehys koostuu ammattikirjallisuudesta ja internetlähteistä. Empiirinen osuus toteutettiin tapaustutkimuksena, eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä toimeksiantajayrityksen toiminta-analyysiä hyväksi käyttäen. Tutkimus koostuu toimeksiantajan haastattelusta, yrityksen asiantuntijoiden strukturoidusta kyselystä, ja siihen sisältyy havainnollinen menetelmä.
Työn tuloksena on markkinointiviestintäsuunnitelma vuodelle 2016, ja sen tavoitteena on lisää kohdeyrityksen tunnettavuutta, tuoda uusia asiakkaita ja luoda uutta perspektiiviä yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön aineisto saatiin teoreettisesta tietoperustasta, jossa käsiteltiin markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeisimpiä käsitteitä ja niiden erityispiirteitä vakuutusalalla. Teoreettinen viitekehys koostuu ammattikirjallisuudesta ja internetlähteistä. Empiirinen osuus toteutettiin tapaustutkimuksena, eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä toimeksiantajayrityksen toiminta-analyysiä hyväksi käyttäen. Tutkimus koostuu toimeksiantajan haastattelusta, yrityksen asiantuntijoiden strukturoidusta kyselystä, ja siihen sisältyy havainnollinen menetelmä.
Työn tuloksena on markkinointiviestintäsuunnitelma vuodelle 2016, ja sen tavoitteena on lisää kohdeyrityksen tunnettavuutta, tuoda uusia asiakkaita ja luoda uutta perspektiiviä yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen.