Pienyrittäjän somemarkkinoinnin kehittäminen : Case: Koivumankkaan Sähkö Oy
Surakka, Katja (2015)
Surakka, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242580
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selventää pienyrittäjälle, miten hän voi markkinoida yritystään sosiaalisessa mediassa, erityisesti Facebookissa pienellä budjetilla itse. Yhteistyöyrityksenä oli Oy Koivumankkaan Sähkö Ab, joka on pieni sähköasennuksia tekevä yritys pääkaupunkiseudulla. Kehittämiskohteena oli sosiaalisen median käytön aloittaminen pienessä yrityksessä. Sosiaalinen media on muuttanut markkinointia ja viestintää asiakkaiden kanssa ratkaisevasti. Enää yrityksellä ei ole varaa jäädä pois sosiaalisesta mediasta, koska potentiaaliset asiakkaat ovat jo siellä. Vaikka sosiaalinen media onkin noussut tärkeäksi työkaluksi markkinointiviestinnässä, ovat yrityksen kotisivut edelleen välttämättömät ja niiden optimointia käsiteltiin myös. Keinona tutkimusongelman ratkaisemiseksi oli sosiaalisen median strategian luominen Koivumankkaan Sähkölle.
Opinnäytetyössä tehtiin benchmarking-tutkimusta seitsemän yrityksen Facebook-sivujen päivityksistä. Aineistossa oli kolme sähköasennusyritystä ja neljä muuta yritystä, jotka ovat menestyksekkäästi tehneet markkinointia Facebookissa. Tutkimuksessa tehtiin havaintoja siitä, millaisia sisältöjä yritykset julkaisevat Facebookissa. Tutkimustulosten ja lähdeaineiston pohjalta luotiin vinkkilista pienyrittäjälle Facebook-päivitysten tekoon. Tuloksia voivat hyödyntää rakennusalan pienet yritykset, jotka haluavat ottaa käyttöön sosiaalisen median markkinoinnissaan ja hankkia sitä kautta tunnettuutta ja uusia asiakkaita. Opinnäytetyön avulla voidaan laatia digimarkkinointisuunnitelma. Lisäksi opinnäytetyöstä löytyy ohjeita blogin kirjoittamiseen sekä YouTube-videon tekoon.
Opinnäytetyössä tehtiin benchmarking-tutkimusta seitsemän yrityksen Facebook-sivujen päivityksistä. Aineistossa oli kolme sähköasennusyritystä ja neljä muuta yritystä, jotka ovat menestyksekkäästi tehneet markkinointia Facebookissa. Tutkimuksessa tehtiin havaintoja siitä, millaisia sisältöjä yritykset julkaisevat Facebookissa. Tutkimustulosten ja lähdeaineiston pohjalta luotiin vinkkilista pienyrittäjälle Facebook-päivitysten tekoon. Tuloksia voivat hyödyntää rakennusalan pienet yritykset, jotka haluavat ottaa käyttöön sosiaalisen median markkinoinnissaan ja hankkia sitä kautta tunnettuutta ja uusia asiakkaita. Opinnäytetyön avulla voidaan laatia digimarkkinointisuunnitelma. Lisäksi opinnäytetyöstä löytyy ohjeita blogin kirjoittamiseen sekä YouTube-videon tekoon.