Integraatioprojekti – Case Tukkukauppa
Mäkinen, Tomi (2016)
Mäkinen, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602232548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602232548
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on integraatiodokumentaation kehittämisprojekti yritykselle.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joten siihen sisältyy opinnäytetyöraportin ja sen kirjoittamiseen liittyvän työn (tiedonhaku yms.) lisäksi myös yrityksen kanssa suoritettava käytännön osuus. Työskentelin tukkukaupan IT-osastolla ja pyrin opinnäytetyölläni auttamaan heitä kehittämään omaa liiketoimintaansa.
Työskentelin yrityksessä noin 2 kuukautta ja tehtäväni oli kehittää heidän integraatioprojektidokumentaatiotaan ja siihen liittyviä käytäntöjä. Aikaisempi työkokemus kyseisessä yrityksessä tuki projektityöskentelyä dokumentaation kehittämisprojektissa.
Projektityöskentely oli hyvin käytännönläheistä. Yrityksen toivomuksena oli, että asiakasrajapinnassa toimivien yhteyshenkilöiden työtä helpotettaisiin kehittämällä dokumentointia. Lopputuloksena syntyi hieman yli 15 sivua pitkä ohjedokumentti, sekä pienempiä ohjeita ja ohjeiden liitteitä, jotka on yrityksessä otettu käyttöön.
Työn keskeisimmän tietoperustan muodosti GDocP, Good Documentation Practice-malli, jota on sovellettu yrityksen tarpeiden mukaisesti dokumentaatioprojektissa.
Tutkimusmenetelmänä on dokumentaation kehitystyössä käytetty haastattelua.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joten siihen sisältyy opinnäytetyöraportin ja sen kirjoittamiseen liittyvän työn (tiedonhaku yms.) lisäksi myös yrityksen kanssa suoritettava käytännön osuus. Työskentelin tukkukaupan IT-osastolla ja pyrin opinnäytetyölläni auttamaan heitä kehittämään omaa liiketoimintaansa.
Työskentelin yrityksessä noin 2 kuukautta ja tehtäväni oli kehittää heidän integraatioprojektidokumentaatiotaan ja siihen liittyviä käytäntöjä. Aikaisempi työkokemus kyseisessä yrityksessä tuki projektityöskentelyä dokumentaation kehittämisprojektissa.
Projektityöskentely oli hyvin käytännönläheistä. Yrityksen toivomuksena oli, että asiakasrajapinnassa toimivien yhteyshenkilöiden työtä helpotettaisiin kehittämällä dokumentointia. Lopputuloksena syntyi hieman yli 15 sivua pitkä ohjedokumentti, sekä pienempiä ohjeita ja ohjeiden liitteitä, jotka on yrityksessä otettu käyttöön.
Työn keskeisimmän tietoperustan muodosti GDocP, Good Documentation Practice-malli, jota on sovellettu yrityksen tarpeiden mukaisesti dokumentaatioprojektissa.
Tutkimusmenetelmänä on dokumentaation kehitystyössä käytetty haastattelua.