Rokotusosaamisen opetuksen kehittäminen ammattikorkeakoulujen hoitotyön tutkinto-ohjelmissa : opiskelijoiden arvio Rokotusosaamisen perusteet (2 op.) -opintojaksosta
Viren, Krista; Väänänen, Jenni (2016)
Viren, Krista
Väänänen, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602232541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602232541
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli toteuttaa keväällä 2015 kyselytutkimus verkko-opintoina toteutetulle Rokotusosaamisen perusteet (2 op.) –opintojaksolle osallistuneille hoitotyön opiskelijoille seitsemässä hoitotyön koulutusta tarjoavassa ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyömme oli osa Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamaa ROKOKO – Rokotusosaamisen koulutuksen ja rokotustoiminnan kehittäminen –hanketta, joka on toteutettu yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun, Diakonia ammattikorkeakoulun, Turun ammattikorkeakoulun sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa hankkeelle valtakunnallisesti kattavaa tietoa sekä hyödyllisiä kehitysehdotuksia, joiden avulla rokotusosaamisen koulutuskokonaisuutta voidaan kehittää edelleen.
Rokotusosaamisen perusteet (2 op.) –opintojakson suorittaneita opiskelijoita (n=109) pyydettiin vastaamaan palautekyselyyn sähköisellä lomakkeella opintojakson tentin yhteydessä. Kyselylomake oli jaoteltu kuuteen osa-alueeseen: taustatiedot, opintojakson sisältö, opintojakson toteutus, itsenäisen verkko-opiskelun työtilana toimineen Moodle- oppimisympäristön ulkoasu ja toimivuus, lähiopetus ja laboraatiot sekä rokotusosaamisen kehittyminen. Kyselylomakkeessa oli sekä väittämiä että avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin tilastollisesti ja avoimet kysymykset käsiteltiin sisällönanalyysillä.
Kyselyyn vastanneet opiskelijat (n=109) olivat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä sekä Rokotusosaamisen perusteet (2 op.) –opintojakson sisältöön ja toteutukseen että Moodle-oppimisympäristöön. Opiskelijat kokivat lähiopetuksen ja käytännön laboraatioharjoittelun olevan oleellinen osa rokotusosaamisen oppimista. Lisäksi opiskelijoiden mielestä opintojaksoon tulee jatkossakin sisältyä lähi- ja laboraatio- opetusta vähintään nykyisessä laajuudessaan. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että opintojakso on onnistuneesti kehittänyt opintojaksolle osallistuneiden opiskelijoiden rokotusosaamista, ja siten mahdollistanut osaavampia rokottajia tulevaisuuden työmarkkinoille.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella on tarkoitus viimeistellä Rokotusosaamisen perusteet (2 op.) –opintojakso valtakunnalliseen käyttöön vuoden 2016 alusta. Laadukkaan rokotusosaamisen opetuksen avulla työelämään saadaan entistä osaavampia rokottajia, joiden rokotusosaaminen ylläpitää ja edistää Suomen rokotuskattavuutta tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa on tärkeää tutkia ammattikorkeakoulujen rokotusosaamisen opetuksen laatua säännöllisin ja riittävän usein toteutettavin kyselyin.
Opinnäytetyömme oli osa Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamaa ROKOKO – Rokotusosaamisen koulutuksen ja rokotustoiminnan kehittäminen –hanketta, joka on toteutettu yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun, Diakonia ammattikorkeakoulun, Turun ammattikorkeakoulun sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa hankkeelle valtakunnallisesti kattavaa tietoa sekä hyödyllisiä kehitysehdotuksia, joiden avulla rokotusosaamisen koulutuskokonaisuutta voidaan kehittää edelleen.
Rokotusosaamisen perusteet (2 op.) –opintojakson suorittaneita opiskelijoita (n=109) pyydettiin vastaamaan palautekyselyyn sähköisellä lomakkeella opintojakson tentin yhteydessä. Kyselylomake oli jaoteltu kuuteen osa-alueeseen: taustatiedot, opintojakson sisältö, opintojakson toteutus, itsenäisen verkko-opiskelun työtilana toimineen Moodle- oppimisympäristön ulkoasu ja toimivuus, lähiopetus ja laboraatiot sekä rokotusosaamisen kehittyminen. Kyselylomakkeessa oli sekä väittämiä että avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin tilastollisesti ja avoimet kysymykset käsiteltiin sisällönanalyysillä.
Kyselyyn vastanneet opiskelijat (n=109) olivat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä sekä Rokotusosaamisen perusteet (2 op.) –opintojakson sisältöön ja toteutukseen että Moodle-oppimisympäristöön. Opiskelijat kokivat lähiopetuksen ja käytännön laboraatioharjoittelun olevan oleellinen osa rokotusosaamisen oppimista. Lisäksi opiskelijoiden mielestä opintojaksoon tulee jatkossakin sisältyä lähi- ja laboraatio- opetusta vähintään nykyisessä laajuudessaan. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että opintojakso on onnistuneesti kehittänyt opintojaksolle osallistuneiden opiskelijoiden rokotusosaamista, ja siten mahdollistanut osaavampia rokottajia tulevaisuuden työmarkkinoille.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella on tarkoitus viimeistellä Rokotusosaamisen perusteet (2 op.) –opintojakso valtakunnalliseen käyttöön vuoden 2016 alusta. Laadukkaan rokotusosaamisen opetuksen avulla työelämään saadaan entistä osaavampia rokottajia, joiden rokotusosaaminen ylläpitää ja edistää Suomen rokotuskattavuutta tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa on tärkeää tutkia ammattikorkeakoulujen rokotusosaamisen opetuksen laatua säännöllisin ja riittävän usein toteutettavin kyselyin.