Työelämästä syrjäytyneen yli 30 -vuotiaan työkyvynarviointi : Arviointimenetelmiä työtilanteessa tapahtuvaan arviointiin ja sosiaalisten taitojen havainnointiin
Voutilainen, Satu (2016)
Voutilainen, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602222509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602222509
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli Kunnolla- töihin hanke, jonka tavoitteena on parantaa yli 30-vuotiaiden, pitkään työelämän ulkopuolella olleiden valmentautujien työ- ja toimintakykyä sekä tehostaa heidän työllistymistään. Opinnäytetyön tavoite on löytää Kunnolla töihin -hankkeen toimintaterapeuteille uusia ja perusteltuja arviointimenetelmiä työkyvynarvioinnin tueksi. Arviointimenetelmien on oltava soveltuvia yli 30 -vuotiaille ja niitä käyttää toimintaterapeutti. Arviointimenetelmien validiteettia ja reliabiliteettia tutkittiin opinnäytetyössä. Hankkeesta nousseet työkyvynosa-alueet ovat 1) työtilanteessa tapahtuva toimintakyvyn havainnointi ja 2) sosiaalisten taitojen, vuorovaikutustaitojen ja työyhteisötaitojen havainnointi.
Aineistonhaku aloitetiin kahdella erillisellä haulla CINAHL, Google Scholar, ARTO, PubMed ja Aleksi- tietokantoihin. Toinen hauista kohdistui työtilanteessa tapahtuvaan toimintakyvyn havainnointiin ja toinen sosiaalisen toimintakyvyn, vuorovaikutustaitojen ja työyhteisötaitojen arviointiin havainnoimalla. Aineistohaun jälkeen artikkelit luettiin ja niissä esiintyneet arviointimenetelmät poimittiin. Toteutin kolmannen tiedonhaun koskien arviointimenetelmien validiteettia ja reliabiliteettia.
Työtilanteessa tapahtuva toimintakyvyn havainnointi-kehittämistehtävän kysymykseen löytyi neljä arviointimenetelmää: MOHOST, IMBA, Melba, AWP. Sosiaalisen toimintakyvyn, vuorovaikutustaitojen ja työyhteisötaitojen arviointi havainnoimalla-kehittämistehtävän kysymykseen löytyi kaksi arviointimenetelmää: MOHOST ja ACIS. Löydettyjen arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus on yleisesti hyvä. Arviointimenetelmistä vain IMBA ja Melba vaativat löydetyn tiedon mukaan koulutuksen. Arviointimenetelmiä käyttää toimintaterapeutti tai sosiaali- ja terveysalan muu ammattilainen.
Aineistonhaku aloitetiin kahdella erillisellä haulla CINAHL, Google Scholar, ARTO, PubMed ja Aleksi- tietokantoihin. Toinen hauista kohdistui työtilanteessa tapahtuvaan toimintakyvyn havainnointiin ja toinen sosiaalisen toimintakyvyn, vuorovaikutustaitojen ja työyhteisötaitojen arviointiin havainnoimalla. Aineistohaun jälkeen artikkelit luettiin ja niissä esiintyneet arviointimenetelmät poimittiin. Toteutin kolmannen tiedonhaun koskien arviointimenetelmien validiteettia ja reliabiliteettia.
Työtilanteessa tapahtuva toimintakyvyn havainnointi-kehittämistehtävän kysymykseen löytyi neljä arviointimenetelmää: MOHOST, IMBA, Melba, AWP. Sosiaalisen toimintakyvyn, vuorovaikutustaitojen ja työyhteisötaitojen arviointi havainnoimalla-kehittämistehtävän kysymykseen löytyi kaksi arviointimenetelmää: MOHOST ja ACIS. Löydettyjen arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus on yleisesti hyvä. Arviointimenetelmistä vain IMBA ja Melba vaativat löydetyn tiedon mukaan koulutuksen. Arviointimenetelmiä käyttää toimintaterapeutti tai sosiaali- ja terveysalan muu ammattilainen.