Lautapelistä digitaaliseksi peliksi Case: Muistatko vielä…
Ikonen, Teemu; Lipponen, Lauri (2016)
Ikonen, Teemu
Lipponen, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602212483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602212483
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää digitaalinen peli lautapelin pohjalta. Kehitettävä peli perustui Laurean Hyvinkään toimipisteen opiskelijoiden luomaan lautapeliin ”Muistatko vielä…”. Peli on erityisesti ikäihmisille ja muistisairaille suunnattu tietovisapeli. Digitaalisen pelin suunnittelun ja kehityksen tukena toimi opiskelijaryhmä Hyvinkään toimipisteestä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selventää pelintekoprosessin eri vaiheita. Näitä olivat esituotanto, tuotanto ja testaus. Pelin kehittämiseen käytettiin Java-ohjelmointikieltä ja siihen perustuvaa LibGDX-ohjelmistokehystä. Peliä kehitettiin iteratiivisesti opiskelijaryhmän kanssa.
Tutkimuksessa hankittua tietoa voidaan hyödyntää samantapaisissa projekteissa tulevaisuudessa. Kehitystyön tuloksena syntyi beta-versio, josta voidaan kehittää jatkokehityksen kautta julkaisuvalmis versio.
Tutkimuksen tavoitteena oli selventää pelintekoprosessin eri vaiheita. Näitä olivat esituotanto, tuotanto ja testaus. Pelin kehittämiseen käytettiin Java-ohjelmointikieltä ja siihen perustuvaa LibGDX-ohjelmistokehystä. Peliä kehitettiin iteratiivisesti opiskelijaryhmän kanssa.
Tutkimuksessa hankittua tietoa voidaan hyödyntää samantapaisissa projekteissa tulevaisuudessa. Kehitystyön tuloksena syntyi beta-versio, josta voidaan kehittää jatkokehityksen kautta julkaisuvalmis versio.