Käytettävyyden merkitys sivustojen mobiiliversioissa
Paukkunen, Laura (2016)
Paukkunen, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602172366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602172366
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön keskeisin tarkoitus oli koostaa yhteenveto mobiilisivustojen käytettävyydestä ja sen vaikutuksesta käyttäjien tyytyväisyyteen. Käytettävyyttä lähestyttiin tutkimalla eri lähteistä mm. käytettävyyden määritelmiä, mobiilisivustojen erilaisia toteutustapoja sekä käytettävyyden mittaukseen käytettäviä menetelmiä. Empiirinen näkökulma työhön toteutettiin käyttäjäkyselyllä, jonka toivottiin antavan vastaus siihen, kuinka käytettävyys tai siinä olevat puutteet vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen. Työ rajattiin käsittelemään älypuhelimille ja tableteille suunniteltuja mobiilisivustoja eikä laitevaatimuksia, kuten malleja tai suorituskykyä otettu huomioon.
Teoriaosuudessa tutustuttiin muutamaan erilaiseen käytettävyysteoriaan, joiden perusteella voitiin todeta hyvän käytettävyyden kiteytyvän siihen, että tuotteen tulee olla niin hyvin suunniteltu ja toteutettu että toivottuun lopputulokseen pääseminen onnistuu ilman valtavia ponnisteluja. Yleisten käytettävyyssuositusten ja käytettävyyden mittaukseen olevien keinojen soveltaminen mobiilimaailmaan todettiin olevan mahdollista ja jopa suotavaa.
Käyttäjäkysely toteutettiin selainpohjaisena Webropolin avulla. Käyttäjäkyselyyn vastasi 93 eritasoista käyttäjää ja heidän antamiensa vastausten perustella saatiin koostettua vertailukelpoisia tutkimustuloksia kysytyistä aiheista. Kysymykset liittyivät pääosin vastaajien toimintatapoihin erilaisissa tilanteissa, käyttäjätyytyväisyyteen sekä oman osaamisen arviontiin.
Käytettävyyteen liittyvien teorioiden ja käyttäjätutkimuksen tuloksien tulkinnassa tuli ilmi että käytettävyys on erittäin tärkeässä asemassa käyttäjätyytyväisyyden kannalta. Vaikka käyttäjien tieto- ja taitotaso ei olisi kovin korkealla, osaavat he silti vaatia sivustoilta hyvää käytettävyyttä ja sivustojen tarjoajien kannattaa olla tietoisia käyttäjien vaatimuksista. Tutkimuksen tuloksena huomattiin että mobiilisivustojen käytettävyydessä ja toteutustavoissa on vielä paljon ontuvia kohtia ja vasta tulevaisuudessa tullaan näkemään mihin uomiin nämä asettuvat.
Teoriaosuudessa tutustuttiin muutamaan erilaiseen käytettävyysteoriaan, joiden perusteella voitiin todeta hyvän käytettävyyden kiteytyvän siihen, että tuotteen tulee olla niin hyvin suunniteltu ja toteutettu että toivottuun lopputulokseen pääseminen onnistuu ilman valtavia ponnisteluja. Yleisten käytettävyyssuositusten ja käytettävyyden mittaukseen olevien keinojen soveltaminen mobiilimaailmaan todettiin olevan mahdollista ja jopa suotavaa.
Käyttäjäkysely toteutettiin selainpohjaisena Webropolin avulla. Käyttäjäkyselyyn vastasi 93 eritasoista käyttäjää ja heidän antamiensa vastausten perustella saatiin koostettua vertailukelpoisia tutkimustuloksia kysytyistä aiheista. Kysymykset liittyivät pääosin vastaajien toimintatapoihin erilaisissa tilanteissa, käyttäjätyytyväisyyteen sekä oman osaamisen arviontiin.
Käytettävyyteen liittyvien teorioiden ja käyttäjätutkimuksen tuloksien tulkinnassa tuli ilmi että käytettävyys on erittäin tärkeässä asemassa käyttäjätyytyväisyyden kannalta. Vaikka käyttäjien tieto- ja taitotaso ei olisi kovin korkealla, osaavat he silti vaatia sivustoilta hyvää käytettävyyttä ja sivustojen tarjoajien kannattaa olla tietoisia käyttäjien vaatimuksista. Tutkimuksen tuloksena huomattiin että mobiilisivustojen käytettävyydessä ja toteutustavoissa on vielä paljon ontuvia kohtia ja vasta tulevaisuudessa tullaan näkemään mihin uomiin nämä asettuvat.