Onnenkiven Tenavien kasvun kansio
Katajisto, Jenni (2016)
Katajisto, Jenni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602162317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602162317
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Katajisto, Jenni. Onnenkiven Tenavien kasvun kansio. Pori, kevät 2016, 58 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa produktiona uusi työväline Onnenkiven päiväkodin Tenavat-lapsiryhmän kasvatushenkilöstölle. Tavoitteena oli suunnitella, kehittää ja tuottaa helppo, käytännöllinen ja yksilöllinen kasvun kansio -malli ja -opas lasten osallisuuden sekä kasvatuskumppanuuden tukemiseen.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen, osallisuuden, kasvatuskumppanuuden, portfoliotoiminnan ja kasvun kansion teorioista ja käsitteiden määrittelystä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena Onnenkiven päiväkodin Tenavat-lapsiryhmälle. Lopputuloksena muodostui uusi konkreettinen tuote, joka rakentui teorian, kuulemiskierroksen, arvioinnin ja oman ammatillisen näkemyksen avulla.
Kasvun kansiosta muodostui rengaskansio, josta löytyy ohjeistus lapsiryhmän työntekijöille kansion käytöstä ja täytöstä ja jonka rakenteelliselta pohjalta lasten omat kansiot kootaan. Kasvun kansio -malli ja -opas näyttää millainen varhaiskasvatuksessa käytettävä kasvun kansio voi olla rakenteeltaan ja mitä se voi pitää sisällään ‒ pohjanaan kuitenkin Onnenkiven Tenavat-ryhmästä nousseet ideat. Se rakennettiin helpoksi ja yksinkertaiseksi käyttämisen ja täyttämisen kannalta. Kasvun kansiota voidaan soveltaa muuttuvassa lapsiryhmässä tarpeiden mukaisesti.
Kasvun kansio -työskentely tuki lasten osallisuutta, koska kasvun kansio on välineenä lapsen kuulemiselle ja kuulluksi tulemiselle. Sitä hyödyntämällä varhaiskasvatuksessa pystytään huomioimaan lapsen ainutlaatuinen kokemusmaailma. Lapsiryhmän aikuiset saivat kasvun kansiosta uuden työvälineen kasvatuskumppanuuden ja lasten osallisuuden tukemiseen sekä dokumentointiin ja arviointiin. Vanhemmat pääsivät osalliseksi kasvatuskumppanuudesta uudella tavalla havainnoimalla kansion kautta lapsensa kokemusmaailmaa päiväkotiympäristössä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, osallisuus, kasvatuskumppanuus, portfolio, kasvun kansio
Katajisto, Jenni. Onnenkiven Tenavien kasvun kansio. Pori, kevät 2016, 58 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa produktiona uusi työväline Onnenkiven päiväkodin Tenavat-lapsiryhmän kasvatushenkilöstölle. Tavoitteena oli suunnitella, kehittää ja tuottaa helppo, käytännöllinen ja yksilöllinen kasvun kansio -malli ja -opas lasten osallisuuden sekä kasvatuskumppanuuden tukemiseen.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen, osallisuuden, kasvatuskumppanuuden, portfoliotoiminnan ja kasvun kansion teorioista ja käsitteiden määrittelystä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena Onnenkiven päiväkodin Tenavat-lapsiryhmälle. Lopputuloksena muodostui uusi konkreettinen tuote, joka rakentui teorian, kuulemiskierroksen, arvioinnin ja oman ammatillisen näkemyksen avulla.
Kasvun kansiosta muodostui rengaskansio, josta löytyy ohjeistus lapsiryhmän työntekijöille kansion käytöstä ja täytöstä ja jonka rakenteelliselta pohjalta lasten omat kansiot kootaan. Kasvun kansio -malli ja -opas näyttää millainen varhaiskasvatuksessa käytettävä kasvun kansio voi olla rakenteeltaan ja mitä se voi pitää sisällään ‒ pohjanaan kuitenkin Onnenkiven Tenavat-ryhmästä nousseet ideat. Se rakennettiin helpoksi ja yksinkertaiseksi käyttämisen ja täyttämisen kannalta. Kasvun kansiota voidaan soveltaa muuttuvassa lapsiryhmässä tarpeiden mukaisesti.
Kasvun kansio -työskentely tuki lasten osallisuutta, koska kasvun kansio on välineenä lapsen kuulemiselle ja kuulluksi tulemiselle. Sitä hyödyntämällä varhaiskasvatuksessa pystytään huomioimaan lapsen ainutlaatuinen kokemusmaailma. Lapsiryhmän aikuiset saivat kasvun kansiosta uuden työvälineen kasvatuskumppanuuden ja lasten osallisuuden tukemiseen sekä dokumentointiin ja arviointiin. Vanhemmat pääsivät osalliseksi kasvatuskumppanuudesta uudella tavalla havainnoimalla kansion kautta lapsensa kokemusmaailmaa päiväkotiympäristössä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, osallisuus, kasvatuskumppanuus, portfolio, kasvun kansio