Syy-seuraus –kortit toiminnanohjauksen tukena
Hautala, Juho (2016)
Hautala, Juho
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602162294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602162294
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimiva ohjausmenetelmä haastaviin ohjaustilan-teisiin erityiskoulussa. Työprosessin aikana kehitin ja piirsin useita syy-seuraus –kortteja pienryhmämuotoisen erityisopetuksen käyttöön. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin ja analysoitiin syksyn 2015 aikana ja se koostui kyselyistä sekä haastatteluista.
Tutkimusaineistoksi rajattiin kaksi pienryhmää, joita varten tein syy-seuraus –kortteja. Useimmat kortit koostuvat kahdesta peräkkäisestä kuvasta, jotka selittävät syy-seuraus –suhteita. Havainnoin korttien käyttöä luokkatilanteissa. Korttien käyttöä selvitettiin kyselyllä, johon vastasi kahdeksan henkilöä. Näiden lisäksi haastateltiin neljää henkilöä (opettajia ja koulunkäynnin ohjaajia). Tutkimusaineiston avulla pyrittiin selvittämään kehitettyjen syy-seuraus –korttien toimivuutta toiminnanohjauksessa ja niiden jatkokehittämistä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että syy-seuraus –kortit toimivat useimmiten haastavissa toiminnanohjaustilanteissa. Vaikka kortit sisälsivät hahmoja ja ilmeitä, jotka olivat tyyliteltyä, ymmärsivät oppilaat, mitä korteilla kuvataan. Käyttäjät olivat tyytyväisiä korteissa käytettyyn tyyliin ja teksteihin.
Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää erilaisissa opetustilanteissa, sekä yleis- että erityis-opetuksessa. Korttien pääkäyttötarkoitus on antaa yksi kuvallinen viestintäkeino lisää haastaviin toiminnanohjaustilanteisiin.
Tutkimusaineistoksi rajattiin kaksi pienryhmää, joita varten tein syy-seuraus –kortteja. Useimmat kortit koostuvat kahdesta peräkkäisestä kuvasta, jotka selittävät syy-seuraus –suhteita. Havainnoin korttien käyttöä luokkatilanteissa. Korttien käyttöä selvitettiin kyselyllä, johon vastasi kahdeksan henkilöä. Näiden lisäksi haastateltiin neljää henkilöä (opettajia ja koulunkäynnin ohjaajia). Tutkimusaineiston avulla pyrittiin selvittämään kehitettyjen syy-seuraus –korttien toimivuutta toiminnanohjauksessa ja niiden jatkokehittämistä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että syy-seuraus –kortit toimivat useimmiten haastavissa toiminnanohjaustilanteissa. Vaikka kortit sisälsivät hahmoja ja ilmeitä, jotka olivat tyyliteltyä, ymmärsivät oppilaat, mitä korteilla kuvataan. Käyttäjät olivat tyytyväisiä korteissa käytettyyn tyyliin ja teksteihin.
Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää erilaisissa opetustilanteissa, sekä yleis- että erityis-opetuksessa. Korttien pääkäyttötarkoitus on antaa yksi kuvallinen viestintäkeino lisää haastaviin toiminnanohjaustilanteisiin.