Kävijäliikenteen kasvattaminen verkkosivustolla : Case: Satakunta.fi
Portti, Miina (2015)
Portti, Miina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602162285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602162285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia hakukoneoptimoinnin ja sosiaalisen median vaikutusta kävijäliikenteen kasvattamiseen verkkosivustolla, sekä koota aiheesta käytännön ohjeita sisältävä opas. Opinnäytetyön tilaaja oli Satakuntaliitto.
Esimerkkisivustona oppaassa käytettiin Satakuntaliiton ylläpitämää Satakunta.fi - verkkosivustoa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Satakunta.fi –sivuston hakukoneoptimointiin ja sosiaalisen median hallintaan liittyvä opas, joka on helppolukuinen, silmäiltävä ja hyödyllinen. Opasta voidaan Satakuntaliiton lisäksi hyödyntää laajasti myös muiden matkailualan toimijoiden, kuten organisaatioiden sekä pienten ja keskisuurten yritysten verkkosivustojen kävijäliikenteen kasvattamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kesän ja alkusyksyn 2015 aikana.
Tutkielman teoreettisessa osassa käsiteltiin arkkinointiviestinnän osa-aluetta,verkkomarkkinointia, pääasiallisesti hakukone-optimoinnin ja sosiaalisen median optimoinnin näkökulmasta. Teoriaosuudessa on myös kooste muista tavoista, joilla voidaan vaikuttaa kävijämääriin verkkosivustolla. Teoriaosuus nojautuu vahvasti englanninkieliseen alan asiantuntijoiden tuottamaan kirjallisuuteen. Oppaan rakentamisessa sovellettiin erilaisia oppaan rakentamisen malleja ja ohjeita. Oppaan sisältämät ohjeet pohjautuvat joko kirjallisuuteen tai omaan aiempaan kokemukseeni hakukoneoptimoinnin ja sosiaalisen median saralla.
Esimerkkisivustona oppaassa käytettiin Satakuntaliiton ylläpitämää Satakunta.fi - verkkosivustoa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Satakunta.fi –sivuston hakukoneoptimointiin ja sosiaalisen median hallintaan liittyvä opas, joka on helppolukuinen, silmäiltävä ja hyödyllinen. Opasta voidaan Satakuntaliiton lisäksi hyödyntää laajasti myös muiden matkailualan toimijoiden, kuten organisaatioiden sekä pienten ja keskisuurten yritysten verkkosivustojen kävijäliikenteen kasvattamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kesän ja alkusyksyn 2015 aikana.
Tutkielman teoreettisessa osassa käsiteltiin arkkinointiviestinnän osa-aluetta,verkkomarkkinointia, pääasiallisesti hakukone-optimoinnin ja sosiaalisen median optimoinnin näkökulmasta. Teoriaosuudessa on myös kooste muista tavoista, joilla voidaan vaikuttaa kävijämääriin verkkosivustolla. Teoriaosuus nojautuu vahvasti englanninkieliseen alan asiantuntijoiden tuottamaan kirjallisuuteen. Oppaan rakentamisessa sovellettiin erilaisia oppaan rakentamisen malleja ja ohjeita. Oppaan sisältämät ohjeet pohjautuvat joko kirjallisuuteen tai omaan aiempaan kokemukseeni hakukoneoptimoinnin ja sosiaalisen median saralla.