LAATUA JA VAIKUTAVUUTTA VANHUSTYÖHÖN SISÄISEN YRITTÄJYYDEN KAUTTA : Sisäisen yrittäjyyden esiintyminen ja edistäminen Ikäihmisten hoidon ja hoivan organisaatiossa Hämeenlinnan kaupungissa
Männistö- Honkamäki, Marjo; Vanha- Jaakkola, Auli (2015)
Männistö- Honkamäki, Marjo
Vanha- Jaakkola, Auli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152275
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä tutkimuksellisena kehittämishankkeena Ikäihmisten hoidon ja hoivan organisaatiossa Hämeenlinnan kaupungissa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää sisäisen yrittäjyyden toteutumista organisaatiossa ja tavoitteena oli kuvata sisäisen yrittäjyyden nykytilaa sekä tuottaa suosituksia sisäisen yrittäjyyden edistämiseksi organisaatiossa.
Kunta- alalla tapahtuneet muutokset ovat tuoneet mukanaan tarpeen muuttaa toimintatapoja ja kehittää palveluja. Tilaaja- tuottaja- toimintatavan myötä kunnallisen sektorin kilpailukykyä ja asiakaspalvelun laatua on alettu vertailla yksityisten palveluntuottajien kanssa. Sisäinen yrittäjyys voidaan nähdä keinona kehittää organisaation tehokkuutta, parantaa asiakaspalvelun laatua ja vaikuttavuutta sekä näin lisätä kunnallisen palveluntuotannon kilpailukykyä. Sisäisen yrittäjyyden kautta on mahdollisuus vaikuttaa työkulttuurin muutokseen ja tuoda työntekijöille työniloa sekä lisätä työhyvinvointia.
Sisäisen yrittäjyyden nykytilaa selvitettiin määrällisen Webropol- kyselyn avulla. Kysely kohdistettiin Hämeenlinnan kaupungin kotihoidon ja palveluasumisen hoitotyöntekijöille. Kyselyn tulosten ja työnantajan edustajan kanssa käydyn keskustelun pohjalta muodostettiin kehittämissuosituksia sisäisen yrittäjyyden edistämiseksi.
Kehittämissuositukset kohdistuivat tiedonkulun avoimuuteen, muutosten perusteluun, tiedon jakamiseen tulevaisuuden tavoitteista organisaatiossa ja vision kirkastamiseen. Näiden tekijöiden kautta voitaisiin suunnata työntekijöiden tavoitteet kohti organisaation tavoitteita ja laajentaa näkökulmaa omasta työyksiköstä organisaation suuntaan. Kehittämissuosituksi nousivat lisäksi yksilöllisten toimintatapojen arvostaminen organisaatiossa, yksilöllisyyden huomioiminen koulutusten suunnittelussa. Lisäksi kehittämistä vaativat yksilöllisyyden huomioiminen koulutusten suunnittelussa, työtyytyväisyyteen panostaminen sekä palkitsemisjärjestelmän kehittäminen.
Kunta- alalla tapahtuneet muutokset ovat tuoneet mukanaan tarpeen muuttaa toimintatapoja ja kehittää palveluja. Tilaaja- tuottaja- toimintatavan myötä kunnallisen sektorin kilpailukykyä ja asiakaspalvelun laatua on alettu vertailla yksityisten palveluntuottajien kanssa. Sisäinen yrittäjyys voidaan nähdä keinona kehittää organisaation tehokkuutta, parantaa asiakaspalvelun laatua ja vaikuttavuutta sekä näin lisätä kunnallisen palveluntuotannon kilpailukykyä. Sisäisen yrittäjyyden kautta on mahdollisuus vaikuttaa työkulttuurin muutokseen ja tuoda työntekijöille työniloa sekä lisätä työhyvinvointia.
Sisäisen yrittäjyyden nykytilaa selvitettiin määrällisen Webropol- kyselyn avulla. Kysely kohdistettiin Hämeenlinnan kaupungin kotihoidon ja palveluasumisen hoitotyöntekijöille. Kyselyn tulosten ja työnantajan edustajan kanssa käydyn keskustelun pohjalta muodostettiin kehittämissuosituksia sisäisen yrittäjyyden edistämiseksi.
Kehittämissuositukset kohdistuivat tiedonkulun avoimuuteen, muutosten perusteluun, tiedon jakamiseen tulevaisuuden tavoitteista organisaatiossa ja vision kirkastamiseen. Näiden tekijöiden kautta voitaisiin suunnata työntekijöiden tavoitteet kohti organisaation tavoitteita ja laajentaa näkökulmaa omasta työyksiköstä organisaation suuntaan. Kehittämissuosituksi nousivat lisäksi yksilöllisten toimintatapojen arvostaminen organisaatiossa, yksilöllisyyden huomioiminen koulutusten suunnittelussa. Lisäksi kehittämistä vaativat yksilöllisyyden huomioiminen koulutusten suunnittelussa, työtyytyväisyyteen panostaminen sekä palkitsemisjärjestelmän kehittäminen.