Uuden urheilutapahtuman koettu kokonaislaatu
Laitinen, Amalia (2016)
Laitinen, Amalia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152272
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle, joka toimii tapahtumamarkkinointialalla Helsingissä. He järjestivät ensimmäistä kertaa Yritys X:n urheilutapahtuman syyskuussa 2015 ja kuntotestitapahtumaan osallistui yhteensä 200 liikkujaa. Toimeksiantajan pyynnöstä käytän tutkimuksessani Yritys X:n urheilutapahtuma-nimitystä kuvaamaan tutkittavaa tapahtumaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitkä ovat Yritys X:n urheilutapahtuman osallistujien odotukset kuntoilutapahtumista yleisesti ja mitkä ovat heidän kokemuksensa Yritys X:n urheilutapahtumasta sekä miten toimintaa voitaisiin mahdollisesti kehittää tulevaisuutta ajatellen. Teoreettinen viitekehys muodostui seuraavien kokonaisuuksien ympärille: palvelujen koettu kokonaislaatu, brändin ja ima-gon luominen, asiakastyytyväisyys ja suhdemarkkinointi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa vastaajille lähetettiin puolistrukturoitu kyselylomake sähköpostitse. Vastauksia saatiin loppujen lopuksi 59 osallistujalta. Tutkimustuloksia tulkittaessa todettiin, että osallistujien odotukset kuntoilutapahtumista ovat korkeat ja Yritys X:n urheilutapahtumasta saadut kokemukset olivat melko hyviä, vaikka kehitettävääkin löytyi. Henkilökunnan ammattitaitoisuus tulisi saada vähintään odotuksien tasolle. Vastaajat myös toivoivat suurempaa ja viihtyisämpää tapahtumapaikkaa sekä ilmaisia pukeutumis-, suihku- ja wc-tiloja tapahtumaan. Cooperin testin juoksualustan tulisi soveltua paremmin juoksemiseen ja testin kierroslaskijoiden tulisi olla tarkempia. Tapahtumaan olisi hyvä saada myös yhä mielenkiintoisempia yhteistyökumppaneita ja valvottu narikka. Tapahtuman hinta koettiin myös liian kalliiksi, joten jatkossa osallistujien tulee saada enemmän rahoilleen vastinetta. Tutkimuksesta ilmeni monta hyvää kehitysehdotusta, mutta jatkossa Yritys X:n urheilutapahtumassa olisi hyvä olla etenkin enemmän menoa ja meininkiä.