Storytelling in video game : creating a narrative for management game
Hurme, Jarkko (2016)
Hurme, Jarkko
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja analysoida tarinankerrontaa videopeleissä. Työn viitekehyksenä sekä teoreettisena pohjana käytettiin Interactive Storytelling -kurssia sekä ICIDS-tutkielmia(International Conference on Interactive Digital Storytelling).
Opinnäytetyössä käsitellään narratiivisen tarinankerronnan merkittävyyttä ja immersiota videopeleissä sekä tutkitaan tarinankerronnan tärkeyttä verrattaessa sitä pelaajan immersioon.
Työssä tarkastellaan tarinankerronnan perusteita sekä narratiivista hierarkiaa niin, että lukijalla tulee selkeä käsitys narratiivisen tarinankerronnan rakenteista, osa-alueista sekä siitä miten ne vaikuttavat videopeleihin tarkastelemalla sekä selvittämällä nykyisten videopelien trendejä. Tämän jälkeen niitä tarkastellaan aiemmin luotujen pelien tarinankerrontaan verraten täten havainnollistetaan miten videopelien tarinankerronnan historia on kehittynyt sekä esitellään nykyisiä narratiivisia menetelmiä ja pohditaan miten kerrontaa voidaan tulevassa kehittää.
Työn käytännön osuutena esitellään videopeli, jonka teossa hyödynnettiin niin kirjoittajan omia kokemuksia videopelien suunnittelijana kuin myös narratiivista tarinankerrontaa. Yhteenvedossa kirjoittaja antaa tiivistelmän opinnäytetyön aihealueesta sekä kertoo oman näkemyksensä videopelien tarinankerronnan tulevaisuudesta.
Opinnäytetyössä käsitellään narratiivisen tarinankerronnan merkittävyyttä ja immersiota videopeleissä sekä tutkitaan tarinankerronnan tärkeyttä verrattaessa sitä pelaajan immersioon.
Työssä tarkastellaan tarinankerronnan perusteita sekä narratiivista hierarkiaa niin, että lukijalla tulee selkeä käsitys narratiivisen tarinankerronnan rakenteista, osa-alueista sekä siitä miten ne vaikuttavat videopeleihin tarkastelemalla sekä selvittämällä nykyisten videopelien trendejä. Tämän jälkeen niitä tarkastellaan aiemmin luotujen pelien tarinankerrontaan verraten täten havainnollistetaan miten videopelien tarinankerronnan historia on kehittynyt sekä esitellään nykyisiä narratiivisia menetelmiä ja pohditaan miten kerrontaa voidaan tulevassa kehittää.
Työn käytännön osuutena esitellään videopeli, jonka teossa hyödynnettiin niin kirjoittajan omia kokemuksia videopelien suunnittelijana kuin myös narratiivista tarinankerrontaa. Yhteenvedossa kirjoittaja antaa tiivistelmän opinnäytetyön aihealueesta sekä kertoo oman näkemyksensä videopelien tarinankerronnan tulevaisuudesta.