Varhaiskasvatuspalveluiden asiakkaiden osallisuuteen vaikuttavat tekijät : asiakaspalautteiden sisällöllinen analyysi
Valasjärvi, Sari (2016)
Valasjärvi, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602142217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602142217
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat Helsingin Varhaiskasvatusviraston asiakkaiden osallisuuden kokemukseen. Työn tarkoituksena oli tuottaa tietoa tekijöistä, jotka ovat merkityksellisiä asiakkaiden osallisuuden kokemuksen kannalta. Tutkimustyössä kiinnitettiin huomioita asioihin ja seikkoihin, joiden kautta asiakas kokee osallisuutta ja jotka vaikuttivat asiakkaiden osallisuuden kokemiseen.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineistona käytettiin Helsingin Varhaiskasvatusviraston asiakaspalautejärjestelmän spontaaneja ja vapaamuotoisia palautteita. Aineistoa analysoitiin osallisuuden hahmotelman mukaisesti, jossa keskeisiksi osallisuuden tekijöiksi määriteltiin aktiivisuus, osallistuminen sekä kiinnostus ja halu vaikuttaa ympäristöön. Myös osallisuuden määritteleminen suhteena johonkin ohjasi aineiston sisällönanalyysiä. Aineistosta haettiin vastausta tutkimuskysymykseen poimimalla keskeisiä sisältöjä, jotka pelkistettiin ja lopuksi ryhmiteltiin uudestaan keskeisiksi tekijöiksi.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että asiakkaiden osallisuuden kokemiseen vaikuttavat arkipäiväiset vuorovaikutustilanteet varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa. Asiakkaat toivoivat, että heitä tervehdittäisiin arkipäivän kohtaamisissa. Tuloksista voidaan myös päätellä, että päivän tapahtumista kertominen rakentaisi ja lisäisi vanhempien osallisuutta. Asiakkaiden osallisuuden kokemukseen vaikutti myös hoidontarpeen päätäntävallan säilyminen heillä itsellään. Tutkimusaineiston perusteella voin todeta asiakkaan olevan palvelutarpeen esittäjän roolissa vaativa ja omasta päätäntävallastaan tiukasti kiinni pitävä.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineistona käytettiin Helsingin Varhaiskasvatusviraston asiakaspalautejärjestelmän spontaaneja ja vapaamuotoisia palautteita. Aineistoa analysoitiin osallisuuden hahmotelman mukaisesti, jossa keskeisiksi osallisuuden tekijöiksi määriteltiin aktiivisuus, osallistuminen sekä kiinnostus ja halu vaikuttaa ympäristöön. Myös osallisuuden määritteleminen suhteena johonkin ohjasi aineiston sisällönanalyysiä. Aineistosta haettiin vastausta tutkimuskysymykseen poimimalla keskeisiä sisältöjä, jotka pelkistettiin ja lopuksi ryhmiteltiin uudestaan keskeisiksi tekijöiksi.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että asiakkaiden osallisuuden kokemiseen vaikuttavat arkipäiväiset vuorovaikutustilanteet varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa. Asiakkaat toivoivat, että heitä tervehdittäisiin arkipäivän kohtaamisissa. Tuloksista voidaan myös päätellä, että päivän tapahtumista kertominen rakentaisi ja lisäisi vanhempien osallisuutta. Asiakkaiden osallisuuden kokemukseen vaikutti myös hoidontarpeen päätäntävallan säilyminen heillä itsellään. Tutkimusaineiston perusteella voin todeta asiakkaan olevan palvelutarpeen esittäjän roolissa vaativa ja omasta päätäntävallastaan tiukasti kiinni pitävä.