Työhyvinvointikysely Yritys X:n palveluosastoille
Räsänen, Tomi (2016)
Räsänen, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602112139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602112139
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Yritys X:n palveluosastoiden työntekijöiden työhyvinvointia työhyvinvointikyselyn avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi työntekijät kokevat työhyvinvoinnin tilan. Tavoitteena oli selvittää, millainen on työntekijöiden työhyvinvoinnin nykytila ja nostaa esille kehittämiskohteita työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Tutkimuksesta saaduilla tuloksilla on tarkoitus olla yhtenä työkaluna työhyvinvoinnin kehittämiselle, jota voivat hyödyntää yrityksen esimiehet, HR-osasto sekä työntekijät. Yrityksessä ei ole toteutettu osastokohtaista työhyvinvointikyselyä vuosiin, joten oli tärkeää toteuttaa työhyvinvointikysely Yritys X:n palveluosastoiden työntekijöille.
Tutkimuksen kohderyhmä oli suurehko, joten tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Työhyvinvointikysely jaettiin 60 palveluosastojen työntekijällä, lukuun ottamatta osastojen esimiehiä ja päälliköitä. Tutkimuksesta saatuja tuloksia analysoin tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että työntekijöiden työhyvinvoinnin nykytila on hyvä, vaikka kehittämisen osa-alueitakin löytyi tuloksista. Kehittämisen kohteiksi esille nousivat viestintään, keskusteluihin, työvälineisiin sekä laitteisiin ja perehdyttämiseen liittyvät käsitteet. Tämän lisäksi osa työntekijöistä toivoisi saavansa enemmän palautetta työstään. Tuloksista esille nousseita kehittämiskohteita voidaan edistää pienillä parannuksilla. Parannuksiin pystyy vaikuttamaan jokainen Yritys X:n palveluosaston työntekijä sekä organisaatio.
Tutkimuksen kohderyhmä oli suurehko, joten tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Työhyvinvointikysely jaettiin 60 palveluosastojen työntekijällä, lukuun ottamatta osastojen esimiehiä ja päälliköitä. Tutkimuksesta saatuja tuloksia analysoin tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että työntekijöiden työhyvinvoinnin nykytila on hyvä, vaikka kehittämisen osa-alueitakin löytyi tuloksista. Kehittämisen kohteiksi esille nousivat viestintään, keskusteluihin, työvälineisiin sekä laitteisiin ja perehdyttämiseen liittyvät käsitteet. Tämän lisäksi osa työntekijöistä toivoisi saavansa enemmän palautetta työstään. Tuloksista esille nousseita kehittämiskohteita voidaan edistää pienillä parannuksilla. Parannuksiin pystyy vaikuttamaan jokainen Yritys X:n palveluosaston työntekijä sekä organisaatio.