Journalismin ja markkinoinnin liitto televisiossa : Miten kaupallinen sisältö sopii tv-ohjelmaan?
Rantalainen, Elina (2016)
Rantalainen, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602112135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602112135
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, millaista kaupallista sisältöä televisio-ohjelmiin voidaan nykylainsäädännön ja Journalistin ohjeiden puitteissa tuottaa ja onko lakia ja ohjeita tarpeen päivittää.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi keskeisimmät televisiotoimintaa sääntelevät lait ja aiheeseen liittyvät Journalistin ohjeet sekä esitellään perinteisen katkomainonnan rinnalle syntyneitä uudenlaisia kaupallisen yhteistyön keinoja.
Tutkimusta varten haastateltiin viittä suomalaista media-alan vaikuttajaa. Heiltä kysyttiin, miten he tulkitsevat televisiotoimintaa koskevia lakeja ja Journalistin ohjeita ja toisaalta kaipaavatko lait ja ohjeet heidän mielestään päivittämistä.
Tutkimuksessa selvisi, että lain tulkinta on hankalaa, ja sitä rikotaan – tietoisesti tai tiedostamatta. Lakiin kaivataan muutoksia, jotka sallisivat enemmän kaupallisia intressejä palvelevia sisältöjä televisioon.
Johtopäätöksissä ehdotetaan uudenlaista tapaa tuottaa teleostoslähetyksiä, mikä olisi tutkimuksen tulosten perusteella ainoa nykylainsäädännön ja journalismin ohjeiden sallima tapa tuottaa nykyistä enemmän kaupallista sisältöä televisioon.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi keskeisimmät televisiotoimintaa sääntelevät lait ja aiheeseen liittyvät Journalistin ohjeet sekä esitellään perinteisen katkomainonnan rinnalle syntyneitä uudenlaisia kaupallisen yhteistyön keinoja.
Tutkimusta varten haastateltiin viittä suomalaista media-alan vaikuttajaa. Heiltä kysyttiin, miten he tulkitsevat televisiotoimintaa koskevia lakeja ja Journalistin ohjeita ja toisaalta kaipaavatko lait ja ohjeet heidän mielestään päivittämistä.
Tutkimuksessa selvisi, että lain tulkinta on hankalaa, ja sitä rikotaan – tietoisesti tai tiedostamatta. Lakiin kaivataan muutoksia, jotka sallisivat enemmän kaupallisia intressejä palvelevia sisältöjä televisioon.
Johtopäätöksissä ehdotetaan uudenlaista tapaa tuottaa teleostoslähetyksiä, mikä olisi tutkimuksen tulosten perusteella ainoa nykylainsäädännön ja journalismin ohjeiden sallima tapa tuottaa nykyistä enemmän kaupallista sisältöä televisioon.