Henkilöstön näkökulma sosiaalisen intranetin vaikutuksista työyhteisössä : Case: OP Keski-Suomi
Kilpiö, Iida; Kanninen, Roosa-Maria (2016)
Kilpiö, Iida
Kanninen, Roosa-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602112128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602112128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää henkilöstön näkökulma sosiaalisen intranetin, Intran vaikutuksesta työyhteisöön sen ensimmäisen käyttökuukauden ajalta. Intra lanseerattiin OP Ryhmässä syyskuussa 2015. Tavoitteena oli saada selville kuinka uusi Intra parantaa ja helpottaa tiimien välistä vuorovaikutusta, yhteisöllisyyttä, tiedonkulkua ja lisäarvon tuottamista asiakaskokemukseen OP Keski-Suomessa. Näiden osa-alueiden lisäksi haluttiin selvittää, mitä mahdollisuuksia Intralla on tulevaisuudessa sosiaalisena työ- ja viestintävälineenä.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui sosiaalisesta intranetistä, tiimien välisestä vuorovaikutuksesta, yhteisöllisyydestä, tiedonkulusta ja asiakasarvosta. Tutkimus toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua verkkokyselyä. Kysely toteutettiin loka-marraskuussa 2015 lähettämällä kysely henkilöstölle sähköpostin välityksellä. Kyselyyn osallistui 113 henkilöstön jäsentä. Tutkimustulokset käsiteltiin Webropol-ohjelmalla sekä IBM SPSS-ohjelmalla. Avoimet vastaukset käsiteltiin teemoittamalla ne Word-tekstinkäsittelyohjelmassa.
Tulosten perusteella voidaan havaita, että Intra oli jo nyt tuonut joitakin parannuksia ja helpo-tuksia työyhteisön yhteisöllisyyteen, tiedonkulkuun ja vuorovaikutukseen tiimien välillä. Vastaajat eivät olleet vielä kokeneet Intran tuoneen suuria parannuksia lisäarvon tuottamiseen asiakaskohtaamisessa. Intran tulevaisuus nähtiin positiivisena ja sen koettiin tuovan jatkossa useita parannuksia ja helpotuksia työskentelyyn. Tutkimuksen perusteella saatuja tietoja voidaan jatkossa hyödyntää kehittäessä Intraa yhä yhteisöllisemmäksi työvälineeksi järjestämällä lisäkoulutusta, ja kannustamalla henkilöstöä Intran aktiiviseen käyttöön.
Vuoden kuluttua tutkimus voidaan toistaa samanlaisena, jolloin Intra on ollut pidemmän aikaa henkilöstön käytössä ja parannukset ovat vielä selkeämmin nähtävissä.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui sosiaalisesta intranetistä, tiimien välisestä vuorovaikutuksesta, yhteisöllisyydestä, tiedonkulusta ja asiakasarvosta. Tutkimus toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua verkkokyselyä. Kysely toteutettiin loka-marraskuussa 2015 lähettämällä kysely henkilöstölle sähköpostin välityksellä. Kyselyyn osallistui 113 henkilöstön jäsentä. Tutkimustulokset käsiteltiin Webropol-ohjelmalla sekä IBM SPSS-ohjelmalla. Avoimet vastaukset käsiteltiin teemoittamalla ne Word-tekstinkäsittelyohjelmassa.
Tulosten perusteella voidaan havaita, että Intra oli jo nyt tuonut joitakin parannuksia ja helpo-tuksia työyhteisön yhteisöllisyyteen, tiedonkulkuun ja vuorovaikutukseen tiimien välillä. Vastaajat eivät olleet vielä kokeneet Intran tuoneen suuria parannuksia lisäarvon tuottamiseen asiakaskohtaamisessa. Intran tulevaisuus nähtiin positiivisena ja sen koettiin tuovan jatkossa useita parannuksia ja helpotuksia työskentelyyn. Tutkimuksen perusteella saatuja tietoja voidaan jatkossa hyödyntää kehittäessä Intraa yhä yhteisöllisemmäksi työvälineeksi järjestämällä lisäkoulutusta, ja kannustamalla henkilöstöä Intran aktiiviseen käyttöön.
Vuoden kuluttua tutkimus voidaan toistaa samanlaisena, jolloin Intra on ollut pidemmän aikaa henkilöstön käytössä ja parannukset ovat vielä selkeämmin nähtävissä.