Äänien ohjelmallinen toteutus Unity3D-pelimoottorilla
Timonen, Roope (2016)
Timonen, Roope
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602102104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602102104
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi Unity3D-pelimoottorin ääniominaisuuksia ja niiden käyttämistä kaksiulotteisessa tasohyppelyssä. Työn tavoitteena on käydä läpi peliääniin ja musiikkiin liittyviä ongelmia ja haasteita, joita ohjelmoija kohtaa tasohyppelyä kehittäessään. Työssä tuodaan myös esille pelin kehityksessä käytettävät äänityökalut ja niiden toimintaperiaatteet syventyen pelimoottorin uusimman version tarjoamiin ominaisuuksiin.
Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia toiminnallisessa osuudessa käytetyn Lost Home -pelin kautta, jonka esittelemisen ja lyhyen kehittämisprosessin kuvaamisen jälkeen siirrytään tarkastelemaan sen kehityksessä nousseita asioita. Ensin peliäänien ongelmia tuodaan esille kuvaamalla pelihahmo kerrallaan ratkaisuja, joita tehtiin tavoitteisiin pääsemiseksi, minkä jälkeen vuoronsa saa pelimusiikki. Opinnäytetyössä pohditaan lyhyesti myös muita vaihtoehtoja äänien käsittelyyn Unity3D-pelimoottorin ulkopuolelta ja kerrotaan, miksi niihin ei kuitenkaan tartuttu. Lopuksi pohditaan lyhyesti pelimoottorin uusien työkalujen hyödyllisyyttä pelejä kehittämisessä.
Työn lopputuloksena saatiin erilaisten peliäänien ja musiikin käsittelyyn toimivia ratkaisuja, joita Lost Home -pelin kehityksessä tullaan käyttämään tulevaisuudessa.
Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia toiminnallisessa osuudessa käytetyn Lost Home -pelin kautta, jonka esittelemisen ja lyhyen kehittämisprosessin kuvaamisen jälkeen siirrytään tarkastelemaan sen kehityksessä nousseita asioita. Ensin peliäänien ongelmia tuodaan esille kuvaamalla pelihahmo kerrallaan ratkaisuja, joita tehtiin tavoitteisiin pääsemiseksi, minkä jälkeen vuoronsa saa pelimusiikki. Opinnäytetyössä pohditaan lyhyesti myös muita vaihtoehtoja äänien käsittelyyn Unity3D-pelimoottorin ulkopuolelta ja kerrotaan, miksi niihin ei kuitenkaan tartuttu. Lopuksi pohditaan lyhyesti pelimoottorin uusien työkalujen hyödyllisyyttä pelejä kehittämisessä.
Työn lopputuloksena saatiin erilaisten peliäänien ja musiikin käsittelyyn toimivia ratkaisuja, joita Lost Home -pelin kehityksessä tullaan käyttämään tulevaisuudessa.