Instagram-opas pk-yrityksille
Seppälä, Marjaana (2016)
Seppälä, Marjaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602092071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602092071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on Instagram-opas pienille ja keskisuurille yrityksille. Tarkoituksena on luoda pk-yrityksille sopiva Instagram-opas, jonka sisältöä voidaan hyödyntää Instagram-palvelun käyttöönotossa ja markkinointia suunniteltaessa. Opas toteutetaan Business-to-Consumer (B2C)– kentällä toimivan yrityksen näkökulmasta. Oppaan tarkoituksena on laskea pk-yrityksen kynnystä lähteä mukaan Instagram-palveluun ja lisätä tietämystä palvelun käytöstä.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan ensin sosiaalista mediaa ilmiönä ja sen murrosta nykypäivän maailmassa. Tämän jälkeen perehdytään opinnäytetyön kannalta tärkeisiin sosiaalisen median kanaviin ja käydään läpi argumentteja sille, miksi pk-yrityksen tulisi olla osana sosiaalista mediaa sekä kuinka pk-yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa nykypäivänä. Lopuksi opinnäytetyö käsittelee sisältömarkkinoinnin tärkeyttä sosiaalisessa mediassa sekä antaa ohjenuorat hyvän oppaan luomiseen.
Opas toteutettiin vertaamalla muita sosiaalisen median oppaita keskenään ja etsimällä niiden yhtäläisyyksiä hyvän oppaan tunnusmerkkien kanssa sekä kokoamalla yhteen että suomentamalla materiaalia useista eri asiantuntijalähteistä. Arvioinnin ja palautteen perusteella Instagram-opas tulee olemaan isona apuna pk-yrittäjille Suomessa. Jatkokehityksenä oppaasta voitaisiin tehdä luentomateriaali sekä kuvallinen opas.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan ensin sosiaalista mediaa ilmiönä ja sen murrosta nykypäivän maailmassa. Tämän jälkeen perehdytään opinnäytetyön kannalta tärkeisiin sosiaalisen median kanaviin ja käydään läpi argumentteja sille, miksi pk-yrityksen tulisi olla osana sosiaalista mediaa sekä kuinka pk-yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa nykypäivänä. Lopuksi opinnäytetyö käsittelee sisältömarkkinoinnin tärkeyttä sosiaalisessa mediassa sekä antaa ohjenuorat hyvän oppaan luomiseen.
Opas toteutettiin vertaamalla muita sosiaalisen median oppaita keskenään ja etsimällä niiden yhtäläisyyksiä hyvän oppaan tunnusmerkkien kanssa sekä kokoamalla yhteen että suomentamalla materiaalia useista eri asiantuntijalähteistä. Arvioinnin ja palautteen perusteella Instagram-opas tulee olemaan isona apuna pk-yrittäjille Suomessa. Jatkokehityksenä oppaasta voitaisiin tehdä luentomateriaali sekä kuvallinen opas.