Sisäpaikannettu mobiilisovellus Unity3D-pelikehitysympäristöllä
Pasanen, Ville (2016)
Pasanen, Ville
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082021
Tiivistelmä
Stormbit Oy on yritys, joka haluaa kehittää myytäväksi tuotteeksi käyttäjän sijainnin tunnistavan mobiilisovelluksen. Sovellusta on tarkoitus markkinoida erilaisille asiakkaille myynti- ja esittelytilo-jen apusovellukseksi. Myyntitilassa sovellus kulkisi myyjän tai asiakkaan mukana, tunnistaisi käyt-täjän sijainnin ja näyttäisi sen perusteella sijaintiin liittyviä lisätietoja laitteen näytöllä.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten voidaan toteuttaa sisäpaikannusta hyödyntävä mobiilisovellus Unity3D-pelikehitysympäristöllä. Aluksi esitellään sisäpaikannus, Unity3D-pelikehitysympäristö ja tutkitaan kolmea valittua sisäpaikannusteknologiaa, joilla sisäpaikannus voidaan toteuttaa. Kolme valittua teknologiaa ovat lähiverkkoon, Bluetoothiin ja geomagneettisuuteen perustuvat sisäpai-kannusteknologiat. Lopuksi teknologioita vertaillaan sovelluksen tarpeiden ja ominaisuuksien näkökulmasta, ja niistä valittiin parhaiten sopiva sovelluksen toteutukseen. Taustatutkimuksessa käytettiin useita verkkoaineistoja ja yrityksien verkkosivuja. Työssä päädyttiin käyttämään sovel-luksen käyttötarkoitukseen parhaiten sopivaa paikannuslogiikkaa, jossa ei paikanneta käyttäjää suhteessa tilaan vaan suhteessa tilan eri alueisiin. Jokaisen alueen keskipisteenä toimii Bluetooth Smart -teknologiaa käyttävä majakka.
Työn lopputuloksena valmistui sisäpaikannusta hyödyntävä mobiilisovellus. Sovellus toimii sekä Android- että iOS-laitteissa ja tunnistaa käyttäjän sijainnin suhteessa Bluetooth Smart -majakoihin näyttäen sijaintiin liittyvää tietoa käyttäjälle. Työssä myös ehdotettiin jatkokehitystoimenpiteiksi käyttäjäseurannan tai sosiaalisen median integrointia sovellukseen mukaan, joilla sovellusta voi-daan laajentaa vastaamaan asiakkaan toivomuksia. Valmistunut mobiilisovellus on toimiva versio,jonka pohjalta on helppo räätälöidä tulevien asiakkaiden toivomusten mukaiset versiot.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten voidaan toteuttaa sisäpaikannusta hyödyntävä mobiilisovellus Unity3D-pelikehitysympäristöllä. Aluksi esitellään sisäpaikannus, Unity3D-pelikehitysympäristö ja tutkitaan kolmea valittua sisäpaikannusteknologiaa, joilla sisäpaikannus voidaan toteuttaa. Kolme valittua teknologiaa ovat lähiverkkoon, Bluetoothiin ja geomagneettisuuteen perustuvat sisäpai-kannusteknologiat. Lopuksi teknologioita vertaillaan sovelluksen tarpeiden ja ominaisuuksien näkökulmasta, ja niistä valittiin parhaiten sopiva sovelluksen toteutukseen. Taustatutkimuksessa käytettiin useita verkkoaineistoja ja yrityksien verkkosivuja. Työssä päädyttiin käyttämään sovel-luksen käyttötarkoitukseen parhaiten sopivaa paikannuslogiikkaa, jossa ei paikanneta käyttäjää suhteessa tilaan vaan suhteessa tilan eri alueisiin. Jokaisen alueen keskipisteenä toimii Bluetooth Smart -teknologiaa käyttävä majakka.
Työn lopputuloksena valmistui sisäpaikannusta hyödyntävä mobiilisovellus. Sovellus toimii sekä Android- että iOS-laitteissa ja tunnistaa käyttäjän sijainnin suhteessa Bluetooth Smart -majakoihin näyttäen sijaintiin liittyvää tietoa käyttäjälle. Työssä myös ehdotettiin jatkokehitystoimenpiteiksi käyttäjäseurannan tai sosiaalisen median integrointia sovellukseen mukaan, joilla sovellusta voi-daan laajentaa vastaamaan asiakkaan toivomuksia. Valmistunut mobiilisovellus on toimiva versio,jonka pohjalta on helppo räätälöidä tulevien asiakkaiden toivomusten mukaiset versiot.