Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu SOSTAC -mallin avulla
Kokkonen, Olli (2016)
Kokkonen, Olli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082015
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään digitaalista markkinointia ja sen suunnittelua SOSTAC -mallin avulla. SOSTAC -malli pitää sisällään nykytilan analyysin, tavoitteiden määrittämisen, markkinointistrategian ja toimenpiteiden suunnittelun, toimintasuunnitelman sekä prosessinhallinnan. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukijalle ymmärrys digitaalisen markkinoinnin suunnittelun perusteista ja siitä, millaisia menetelmiä oman organisaation markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa, toteutuksessa ja niiden seurannassa voidaan hyödyntää. Opinnäytetyössä pyritään vastaamaan jokaisen osa-alueen kohdalla mahdollisimman selkeästi kysymyksiin mitä, miksi ja miten.
Opinnäytetyö on suunnattu yhtä lailla voittoa tavoittelevien, kuin myös tavoittelemattomien organisaatioiden digitaalisesta markkinoinnista vastaaville henkilöille. Opinnäytetyössä läpi käydyt markkinointisuunnittelun menetelmät ovat hyvin yleispäteviä ja sopivat pääsääntöisesti jokaiselle organisaatiolle toimialasta riippumatta. Opinnäytetyössä ei käydä läpi verkkosivujen rakentamista, ja oletusarvona onkin, että organisaatiolla on jo ennestään käytössä olevia digitaalisia mediakanavia, tai vähintään yksi kanava, jossa digitaalista markkinointia voidaan harjoittaa, esimerkiksi organisaation verkkosivut.
Opinnäytetyö on laadittu ammattikirjallisuutta ja Internet -lähteitä apuna käyttäen. Lähdekritiikki perustuu lähteiden jatkuvaan toisiinsa vertailuun siten, että opinnäytetyössä käytetyt lähteet tukevat toinen toistaan muodostaen johdonmukaisen kokonaisuuden.
Johtopäätöksissä voitiin todeta, että SOSTAC -mallia voidaan hyödyntää hyvin joustavasti oman markkinoinnin suunnittelun tukena. Johtopäätökset myös tiivistävät koko SOSTAC -prosessin yhden kuvion avulla niin, että lukijan on mahdollista hahmottaa SOSTAC -malli kokonaisuudessaan, sekä ymmärtää, mitä toimenpiteitä kukin vaihe pitää sisällään.
Opinnäytetyö on suunnattu yhtä lailla voittoa tavoittelevien, kuin myös tavoittelemattomien organisaatioiden digitaalisesta markkinoinnista vastaaville henkilöille. Opinnäytetyössä läpi käydyt markkinointisuunnittelun menetelmät ovat hyvin yleispäteviä ja sopivat pääsääntöisesti jokaiselle organisaatiolle toimialasta riippumatta. Opinnäytetyössä ei käydä läpi verkkosivujen rakentamista, ja oletusarvona onkin, että organisaatiolla on jo ennestään käytössä olevia digitaalisia mediakanavia, tai vähintään yksi kanava, jossa digitaalista markkinointia voidaan harjoittaa, esimerkiksi organisaation verkkosivut.
Opinnäytetyö on laadittu ammattikirjallisuutta ja Internet -lähteitä apuna käyttäen. Lähdekritiikki perustuu lähteiden jatkuvaan toisiinsa vertailuun siten, että opinnäytetyössä käytetyt lähteet tukevat toinen toistaan muodostaen johdonmukaisen kokonaisuuden.
Johtopäätöksissä voitiin todeta, että SOSTAC -mallia voidaan hyödyntää hyvin joustavasti oman markkinoinnin suunnittelun tukena. Johtopäätökset myös tiivistävät koko SOSTAC -prosessin yhden kuvion avulla niin, että lukijan on mahdollista hahmottaa SOSTAC -malli kokonaisuudessaan, sekä ymmärtää, mitä toimenpiteitä kukin vaihe pitää sisällään.