Hakukoneoptimointi - Case Suomen Coaching Instituutti
Iskanius, Niko (2016)
Iskanius, Niko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082013
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee hakukoneoptimointia keinona parantaa yrityksen näkyvyyttä verkossa sekä avata hakukoneoptimoinnin menetelmiä asiakasyrityksen kontekstissa. Työn tietoperusta kattaa hakukoneiden vertailun, hakutulosten rakenteen ja tulosten määräytymisperusteet sekä hakukoneoptimointiin liittyviä hyötyjä ja riskejä yrityksen näkökulmasta.
Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on parantaa sivuston näkyvyyttä hakutuloksissa niillä hakusanoilla, joilla kohderyhmään kuuluva henkilö todennäköisimmin löytää yrityksen verkkosivut. Sen menetelmiin kuuluvat muun muassa verkkosivun rakenteen suunnittelu hakukoneys-tävälliseksi, relevanttien avainsanojen oikea valinta ja luonnollinen käyttö osana sisältöä, sekä sivuston näkyvyys muualla verkossa, kuten sosiaalisessa mediassa.
Työ keskittyy tarkastelemaan hakukoneoptimoinnin merkityksellisyyttä yrityksen verkkonäkyvyydelle yleisemmällä tasolla tukeutuen asiakasyritykselle suoritetun kehityshankkeen menetelmiin ja tuloksiin. Hankkeen toiminnallinen osuus on suoritettu keväällä 2013. Tulosten arvioimiseksi käytettyä seurantatietoa on kerätty sekä vuodelta 2013 että 2014. Hankkeen onnistumista seurattiin arvioimalla sivuston kokonaiskävijämääriä, välitöntä poistumisprosenttia, sekä sivun sijoittumista hakutuloksissa valituilla hakusanoilla.
Kehityshankkeessa suoritettujen toimenpiteiden tuloksena sivuston hakukonenäkyvyys parani merkittävästi hankkeessa valituilla hakusanoilla. Lisäksi hankkeen aikana annetut jatkokehitysehdotukset ovat vaikuttaneet positiivisesti sivuston kävijämääriin ja näkyvyyteen verkossa. Suosituksiin kuuluivat muun muassa sisältöä tukevan blogin perustaminen ja ohjeistuksia laadukkaamman sisällön tuottamiseksi.
Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on parantaa sivuston näkyvyyttä hakutuloksissa niillä hakusanoilla, joilla kohderyhmään kuuluva henkilö todennäköisimmin löytää yrityksen verkkosivut. Sen menetelmiin kuuluvat muun muassa verkkosivun rakenteen suunnittelu hakukoneys-tävälliseksi, relevanttien avainsanojen oikea valinta ja luonnollinen käyttö osana sisältöä, sekä sivuston näkyvyys muualla verkossa, kuten sosiaalisessa mediassa.
Työ keskittyy tarkastelemaan hakukoneoptimoinnin merkityksellisyyttä yrityksen verkkonäkyvyydelle yleisemmällä tasolla tukeutuen asiakasyritykselle suoritetun kehityshankkeen menetelmiin ja tuloksiin. Hankkeen toiminnallinen osuus on suoritettu keväällä 2013. Tulosten arvioimiseksi käytettyä seurantatietoa on kerätty sekä vuodelta 2013 että 2014. Hankkeen onnistumista seurattiin arvioimalla sivuston kokonaiskävijämääriä, välitöntä poistumisprosenttia, sekä sivun sijoittumista hakutuloksissa valituilla hakusanoilla.
Kehityshankkeessa suoritettujen toimenpiteiden tuloksena sivuston hakukonenäkyvyys parani merkittävästi hankkeessa valituilla hakusanoilla. Lisäksi hankkeen aikana annetut jatkokehitysehdotukset ovat vaikuttaneet positiivisesti sivuston kävijämääriin ja näkyvyyteen verkossa. Suosituksiin kuuluivat muun muassa sisältöä tukevan blogin perustaminen ja ohjeistuksia laadukkaamman sisällön tuottamiseksi.