Yksin tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden kokemuksia ryhmäkodin palveluista
Varis-Virtanen, Minna (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Varis-Virtanen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602071993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602071993
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yksintulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden kokemuksia siitä, millaiset ryhmäkodin tarjoamat palvelut tukevat heitä integroitumisessa uuteen yhteiskuntaan. Tavoitteena oli myös selvittää, löytyykö ryhmäkodin tarjoamiin kotouttamispalveluihin uusia näkökulmia palvelujen kehittämistyön tueksi. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Espoon ryhmäkodin kanssa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja aineistonhankintametodina on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluun osallistui kolme ryhmäkodin asiakasta, jotka olivat asuneet ryhmäkodissa neljästä viiteen kuukautta. Aineisto kerättiin heinäkuussa ja marraskuussa 2015. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Teoreettisena opinnäytetyön viitekehyksenä on kotoutuminen. Lisäksi teoreettisessa osuudessa perehdyttiin aihealueeseen liittyvään pakolaiskirjallisuuteen, aiempiin tutkimuksiin, tilastoihin, lainsäädäntöön ja palvelujen laadunarviointiin.
Tutkielman tulosten mukaan kotoutumisen edistämiseksi keskeisimpinä koettuja asioita olivat ryhmäkodin ohjaajien vähäinen vaihtuminen, ohjaajien yhtenäiset toimintalinjat ja nuorten tasa-arvoinen kohtelu. Arkitoimintoihin toivottiin konkreettisia muutoksia, kuten lisää pesutiloja, sekä mahdollisuutta jakaa makuutilat yhteisen kansalaisuuden mukaan. Nuorille mieluisat harrastukset, koulun käynti ja itse määritelty vapaa-ajan viettotapa esiintyivät erityisen tärkeässä roolissa nuorten kotoutumisessa.
Kotouttamistyössä on tärkeää panostaa alkuvaiheen palveluihin, ja siitä syystä ryhmäkodin kotouttamistoimiin tähtäävää palvelua suunniteltaessa on tärkeää huomioida myös
palveluista hyötyvien asiakkaiden mielipide. Kotoutumisen ja nuorille tarpeellisen tasapainoisen kehityksen kannalta olisi ohjaajien rekrytoinnissa kiinnitettävä huomiota henkilöstön ammatilliseen osaamiseen ja nuorten palveluntarpeiden tunnistamiseen. Yksin tulleet alaikäiset turvapaikanhakijat tarvitsevat erityistä tukea ja ohjausta kokonaisvaltaisen kotoutumisen edistämiseksi. Tästä opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää osana palvelujen kehittämistyötä erilaisissa turvapaikanhakijoiden alaikäisyksiköissä.
Avainsanat kototutuminen, pakolaisuus, palvelun laadunarviointi, ryhmäkoti, alaikäinen turvapaikanhakija
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja aineistonhankintametodina on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluun osallistui kolme ryhmäkodin asiakasta, jotka olivat asuneet ryhmäkodissa neljästä viiteen kuukautta. Aineisto kerättiin heinäkuussa ja marraskuussa 2015. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Teoreettisena opinnäytetyön viitekehyksenä on kotoutuminen. Lisäksi teoreettisessa osuudessa perehdyttiin aihealueeseen liittyvään pakolaiskirjallisuuteen, aiempiin tutkimuksiin, tilastoihin, lainsäädäntöön ja palvelujen laadunarviointiin.
Tutkielman tulosten mukaan kotoutumisen edistämiseksi keskeisimpinä koettuja asioita olivat ryhmäkodin ohjaajien vähäinen vaihtuminen, ohjaajien yhtenäiset toimintalinjat ja nuorten tasa-arvoinen kohtelu. Arkitoimintoihin toivottiin konkreettisia muutoksia, kuten lisää pesutiloja, sekä mahdollisuutta jakaa makuutilat yhteisen kansalaisuuden mukaan. Nuorille mieluisat harrastukset, koulun käynti ja itse määritelty vapaa-ajan viettotapa esiintyivät erityisen tärkeässä roolissa nuorten kotoutumisessa.
Kotouttamistyössä on tärkeää panostaa alkuvaiheen palveluihin, ja siitä syystä ryhmäkodin kotouttamistoimiin tähtäävää palvelua suunniteltaessa on tärkeää huomioida myös
palveluista hyötyvien asiakkaiden mielipide. Kotoutumisen ja nuorille tarpeellisen tasapainoisen kehityksen kannalta olisi ohjaajien rekrytoinnissa kiinnitettävä huomiota henkilöstön ammatilliseen osaamiseen ja nuorten palveluntarpeiden tunnistamiseen. Yksin tulleet alaikäiset turvapaikanhakijat tarvitsevat erityistä tukea ja ohjausta kokonaisvaltaisen kotoutumisen edistämiseksi. Tästä opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää osana palvelujen kehittämistyötä erilaisissa turvapaikanhakijoiden alaikäisyksiköissä.
Avainsanat kototutuminen, pakolaisuus, palvelun laadunarviointi, ryhmäkoti, alaikäinen turvapaikanhakija