Työkierto sosiaali- ja terveysalalla - kirjallisuuskatsaus
Valtonen, Salla (2016)
Valtonen, Salla
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051971
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata työkiertoa sosiaali- ja terveysalalla, millaisia hyötyjä työkierrosta on ja millaisia haasteita se voi aiheuttaa. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli kerätä suomenkielistä tietoa työkierrosta sosiaali- ja terveysalalla ja tiivistää se kirjallisuuskatsauksen muotoon. Opinnäytetyöhön valittiin kymmenen aiheeseen liittyvää suomenkielistä opinnäytetyötä, jotka toimivat aineistona tässä opinnäytetyössä. Muina lähteinä käytettiin erilaisia aiheeseen liittyviä julkaisuja.
Työkierrolla tarkoitetaan siirtymistä ennalta sovituksi ajaksi omista työtehtävistä toiseen työyksikköön. Työkierron tavoitteena on muun muassa henkilökunnan työhön liittyvän tiedon lisääminen ja käytännön taitojen kehittäminen. Työkierto voidaan ajatella yhdenlaisena organisaation henkilöstön kehittämisen muotona.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että työkiertoa pidettiin positiivisena kokemuksena, se lisäsi hoitajien motivaatiota ja työssä jaksamista. Tärkeimmäksi asiaksi kuitenkin mainittiin hoitajan ammatillisen osaamisen kehittyminen työkierron aikana. Haasteiksi koettiin muun muassa huono tiedonkulku tai sen puute eri tahojen välillä sekä perehdytyksen ja esimiehen tuen puute ennen työkiertoa ja sen aikana.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää erilaisissa työkiertoa kehittävissä projekteissa ja työkiertoon perehdytettäessä. Niitä voivat hyödyntää myös yksittäiset henkilöt esimerkiksi tämän opinnäytetyön tekijä, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ja muuten aiheesta kiinnostuneet yksityishenkilöt.
Jatkotutkimusaiheena voisi aihetta tutkia lisää työhyvinvoinnin näkökulmasta, esimerkiksi näkyykö työkierto hoitajien työhyvinvoinnissa työntekijän palattua takaisin omaan työyksikköön. Lisäksi voisi vertailla sosiaalialan ja hoitoalan työkierron eroavaisuuksia työkierron näkökulmasta. Mitkä keinot edistävät ja mitkä estävät työkiertoa.
Työkierrolla tarkoitetaan siirtymistä ennalta sovituksi ajaksi omista työtehtävistä toiseen työyksikköön. Työkierron tavoitteena on muun muassa henkilökunnan työhön liittyvän tiedon lisääminen ja käytännön taitojen kehittäminen. Työkierto voidaan ajatella yhdenlaisena organisaation henkilöstön kehittämisen muotona.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että työkiertoa pidettiin positiivisena kokemuksena, se lisäsi hoitajien motivaatiota ja työssä jaksamista. Tärkeimmäksi asiaksi kuitenkin mainittiin hoitajan ammatillisen osaamisen kehittyminen työkierron aikana. Haasteiksi koettiin muun muassa huono tiedonkulku tai sen puute eri tahojen välillä sekä perehdytyksen ja esimiehen tuen puute ennen työkiertoa ja sen aikana.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää erilaisissa työkiertoa kehittävissä projekteissa ja työkiertoon perehdytettäessä. Niitä voivat hyödyntää myös yksittäiset henkilöt esimerkiksi tämän opinnäytetyön tekijä, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ja muuten aiheesta kiinnostuneet yksityishenkilöt.
Jatkotutkimusaiheena voisi aihetta tutkia lisää työhyvinvoinnin näkökulmasta, esimerkiksi näkyykö työkierto hoitajien työhyvinvoinnissa työntekijän palattua takaisin omaan työyksikköön. Lisäksi voisi vertailla sosiaalialan ja hoitoalan työkierron eroavaisuuksia työkierron näkökulmasta. Mitkä keinot edistävät ja mitkä estävät työkiertoa.