Vuorovaikutusleikkikerho Lansantien päiväkodissa
Marttila, Jenny; Alitalo, Eveliina (2015)
Marttila, Jenny
Alitalo, Eveliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031902
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen vuorovaikutusleikkikerho Lansantien päiväkodissa. Opinnäytetyön aihe valikoitui omien kiinnostuksenkohteiden sekä Lansantien päiväkodin tarpeiden pohjalta. Aihe pohjautuu VKK-Metron eli Varhaiskasvatuksen kehittämisyksikön laajempaan kehittämishankkeeseen, jossa oli tarkoituksena edistää leikin ja leikillisten oppimisympäristöjen kehittämistä.
Työn teoriapohja koostuu vuorovaikutuksesta, Theraplay-menetelmästä, vuorovaikutusleikistä sekä tunteista. Tavoitteina vuorovaikutusleikkikerhossa oli tukea lasten tunnetaitojen kehitystä sekä antaa lapsille onnistumisen kokemuksia erilaisten Theraplay-menetelmään pohjautuvien leikkien avulla. Lisäksi jokaisella toimintakerralla oli omat tavoitteensa, joiden pohjalta toiminta oli suunniteltu. Toimintakertojen rakenteet oli suunniteltu huolellisesti etukäteen, ja niissä oli selkeä struktuuri, jolla pyrittiin luomaan turvallisuudentunnetta lapsille. Jokainen toimintakerta sisälsi keskustelua tunteista tunnekorttien tai satujen avulla, lauluja sekä leikkejä.
Vuorovaikutusleikkikerho järjestettiin yhteensä viisi kertaa ja siihen osallistui neljä viisivuotiasta lasta, joista yhdellä oli erityisen tuen tarve. Lasten yksityisyydensuojan vuoksi tunnistettavuuden mahdollistavat yksityiskohdat on jätetty opinnäytetyössä mainitsematta. Tavoitteiden toteutumisen arvioinnin menetelmänä käytettiin havainnointia. Jokainen toimintakerta myös videoitiin, jotta kriittinen jälkiarviointi oli mahdollista. Päiväkotiin tehdyn kyselyn mukaan vuorovaikutusleikkikerhoon oltiin tyytyväisiä niin henkilökunnan, vanhempien, kuin osallistuneiden lastenkin taholta. Kerhon toimintarunko jätettiin päiväkotiin, jotta vuorovaikutusleikkikerhoa voitaisiin toteuttaa siellä jatkossakin.
Työn teoriapohja koostuu vuorovaikutuksesta, Theraplay-menetelmästä, vuorovaikutusleikistä sekä tunteista. Tavoitteina vuorovaikutusleikkikerhossa oli tukea lasten tunnetaitojen kehitystä sekä antaa lapsille onnistumisen kokemuksia erilaisten Theraplay-menetelmään pohjautuvien leikkien avulla. Lisäksi jokaisella toimintakerralla oli omat tavoitteensa, joiden pohjalta toiminta oli suunniteltu. Toimintakertojen rakenteet oli suunniteltu huolellisesti etukäteen, ja niissä oli selkeä struktuuri, jolla pyrittiin luomaan turvallisuudentunnetta lapsille. Jokainen toimintakerta sisälsi keskustelua tunteista tunnekorttien tai satujen avulla, lauluja sekä leikkejä.
Vuorovaikutusleikkikerho järjestettiin yhteensä viisi kertaa ja siihen osallistui neljä viisivuotiasta lasta, joista yhdellä oli erityisen tuen tarve. Lasten yksityisyydensuojan vuoksi tunnistettavuuden mahdollistavat yksityiskohdat on jätetty opinnäytetyössä mainitsematta. Tavoitteiden toteutumisen arvioinnin menetelmänä käytettiin havainnointia. Jokainen toimintakerta myös videoitiin, jotta kriittinen jälkiarviointi oli mahdollista. Päiväkotiin tehdyn kyselyn mukaan vuorovaikutusleikkikerhoon oltiin tyytyväisiä niin henkilökunnan, vanhempien, kuin osallistuneiden lastenkin taholta. Kerhon toimintarunko jätettiin päiväkotiin, jotta vuorovaikutusleikkikerhoa voitaisiin toteuttaa siellä jatkossakin.