Mobiilipelin ohjelmointi Andoird-alustalle
Kukk, Kadri; Viitanen, Henna (2015)
Kukk, Kadri
Viitanen, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601291729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601291729
Tiivistelmä
Mobiilipelien suosio kasvaa jatkuvasti niiden helpon saatavuuden vuoksi. Niitä voi pelata melkein missä vain älypuhelimella tai tabletilla. Tässä opinnäytetyössä ohjelmoitu mobiilipeli tehtiin Androidille sen suosion vuoksi.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Android-mobiilipelin luomista, kehittämistä ja testausta. Tavoitteena on kehittää yksinkertainen mobiilipeli Android-alustalle. Ohjelmointiympäristönä käytettiin Eclipseä, johon on asennettu Android-kehitykseen vaadittavat liitännäiset. Teoriaosuudessa käsitellään tasohyppely-genreä, mobiilikehityksen vaiheita sekä yleistietoa Android-käyttöjärjestelmästä. Teoriaosuuden jälkeen käsitellään projektityönä toteutetun mobiilipelin kehitysvaiheita.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin ohjelmoitua yksinkertainen mobiilipeli Android-alustalle. Peli on tyypillinen tasohyppelypeli, jossa hypitään esteiden yli ja ammutaan vihollisia. Mobiilipelin tekemisen vaiheet on kuvailtu työvaihe kerrallaan, jolloin sitä seuraamalla voi luoda oman pelin. Mobiilipelien ohjelmoinnista kiinnostuneet henkilöt voivat käyttää raporttia oppimateriaalina.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Android-mobiilipelin luomista, kehittämistä ja testausta. Tavoitteena on kehittää yksinkertainen mobiilipeli Android-alustalle. Ohjelmointiympäristönä käytettiin Eclipseä, johon on asennettu Android-kehitykseen vaadittavat liitännäiset. Teoriaosuudessa käsitellään tasohyppely-genreä, mobiilikehityksen vaiheita sekä yleistietoa Android-käyttöjärjestelmästä. Teoriaosuuden jälkeen käsitellään projektityönä toteutetun mobiilipelin kehitysvaiheita.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin ohjelmoitua yksinkertainen mobiilipeli Android-alustalle. Peli on tyypillinen tasohyppelypeli, jossa hypitään esteiden yli ja ammutaan vihollisia. Mobiilipelin tekemisen vaiheet on kuvailtu työvaihe kerrallaan, jolloin sitä seuraamalla voi luoda oman pelin. Mobiilipelien ohjelmoinnista kiinnostuneet henkilöt voivat käyttää raporttia oppimateriaalina.