LASTEN INTERNETIN KÄYTÖN VAIKUTUS LEIKKIIN : Varhaiskasvatusikäisten lasten internetin käytön vaikutus leikkiin varhaiskasvattajien näkökulmasta
Komulainen, Tanja; Lindfors, Irma; Nikula, Heli (2016)
Komulainen, Tanja
Lindfors, Irma
Nikula, Heli
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601281700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601281700
Tiivistelmä
Internet on olennainen osa 2010-luvun varhaiskasvatusikäisten lasten elämää. Nykyajan lapset ovat syntyneet keskelle internetin ympäröimää yhteiskuntaa, joten heitä voidaan kutsua diginatiiveiksi. Aikuiset sen sijaan ovat digimuukalaisia, sillä he ovat jäämässä lapsista jälkeen mediateknologisissa taidoissa.
Selvitimme kvalitatiivisessa tutkimuksessamme, vaikuttaako lasten internetin käyttö varhaiskasvatusyksiköiden arkeen ja onko lasten leikeissä nähtävissä vaikutuksia internetin käytöstä. Tutkimme myös, mikä on mediakasvatuksen osuus varhaiskasvatusyksiköissä ja miten mediakasvatusta toteutetaan.
Suoritimme teemahaastattelut kuudelle lastentarhanopettajalle Keski-Pohjanmaan alueella kesällä 2015. Tavoitteemme oli saavuttaa lastentarhanopettajien seikkaperäisiä kokemuksia ja mielipiteitä varhaiskasvatuksessa olevien lasten internetin käytön vaikutuksista lasten elämään. Internetin vaikutukset lasten leikkiin oli ensisijainen tutkimuskysymyksemme.
Tutkimustulokset osoittivat meille, että lastentarhanopettajien näkemysten mukaan lapset käyttivät internetiä paljon kotonaan ja vapaa-ajallaan. Varhaiskasvatusyksiköissä internetiä sen sijaan ei käytetty, sillä medialaitteita ei varhaiskasvatusyksiköissä ollut. Haastateltujen mielestä lasten sosiaalistuminen ja iloinen yhdessä olo kavereiden kanssa oli tärkeä varhaiskasvatuksen päämäärä. Mediakasvatus erilaisilla laitteilla koettiin kilpailevaksi toiminnaksi iloiselle yhdessä ololle, joten sitä ei tietoisesti toteutettu. Haastattelutilanteet avasivat lastentarhanopettajien silmiä tietoisen mediakasvatuksen ja leikin havainnoinnin suhteen.
Selvitimme kvalitatiivisessa tutkimuksessamme, vaikuttaako lasten internetin käyttö varhaiskasvatusyksiköiden arkeen ja onko lasten leikeissä nähtävissä vaikutuksia internetin käytöstä. Tutkimme myös, mikä on mediakasvatuksen osuus varhaiskasvatusyksiköissä ja miten mediakasvatusta toteutetaan.
Suoritimme teemahaastattelut kuudelle lastentarhanopettajalle Keski-Pohjanmaan alueella kesällä 2015. Tavoitteemme oli saavuttaa lastentarhanopettajien seikkaperäisiä kokemuksia ja mielipiteitä varhaiskasvatuksessa olevien lasten internetin käytön vaikutuksista lasten elämään. Internetin vaikutukset lasten leikkiin oli ensisijainen tutkimuskysymyksemme.
Tutkimustulokset osoittivat meille, että lastentarhanopettajien näkemysten mukaan lapset käyttivät internetiä paljon kotonaan ja vapaa-ajallaan. Varhaiskasvatusyksiköissä internetiä sen sijaan ei käytetty, sillä medialaitteita ei varhaiskasvatusyksiköissä ollut. Haastateltujen mielestä lasten sosiaalistuminen ja iloinen yhdessä olo kavereiden kanssa oli tärkeä varhaiskasvatuksen päämäärä. Mediakasvatus erilaisilla laitteilla koettiin kilpailevaksi toiminnaksi iloiselle yhdessä ololle, joten sitä ei tietoisesti toteutettu. Haastattelutilanteet avasivat lastentarhanopettajien silmiä tietoisen mediakasvatuksen ja leikin havainnoinnin suhteen.