Opiskelijoiden työnantajamielikuvat – miten niihin vaikutetaan : Case Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Rautio, Annemari (2016)
Rautio, Annemari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601261653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601261653
Tiivistelmä
Työnantajamielikuva on kiristyvässä asiantuntijoiden rekrytointitilanteessa noussut merkittäväksi keskustelunaiheeksi henkilöstöhallinnon ja markkinoinnin toimijoiden keskuudessa. Erilaiset työnantajamielikuvatutkimukset keräävät vuosittain paljon huomiota ja niiden merkitys on kasvamaan päin.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin työnantajien toimenpiteiden vaikutusta opiskelijoiden työnantajamielikuvaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakou-lussa. Työn tarkoituksena oli selvittää, ovatko nykyiset käytössä olevat keinot tehokkaita ja miten niitä voidaan kehittää tehokkuuden kasvattamiseksi.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu työnantajabrändin ja sen viestinnän sekä oppilaitosyhteistyön alueista. Aihealuetta tarkasteltiin laadullisella tapaustutkimuksella soveltaen erilaisten menetelmien triangulaatiota. Tutki-muksessa käytettiin olemassa olevia tutkimuksia ja selvityksiä aiheesta, kuten Kauppakorkeakoulun omat ja Universumin kyselyt koulun opiskelijoille.
Tulokset osoittavat, että nykyiset keinot sinänsä ovat riittäviä, mutta niiden käyttötapaa tulee kehittää. Erityisesti huomiota tulisi kiinnittää työnantajien aktiviteettien suunnitelmallisuuteen, monipuolisuuteen, johdonmukaisuuteen ja pitkäjänteisyyteen. Varsinaisesti uusia menetelmiä työnantajamielikuvan kehittämiseen opiskelijoiden parissa ei löydetty, mutta nykyisten menetelmien jatkokehittämiseen löytyi keinoja. Keinoja löytyy niin kohtaamisten virtuaalisuuden lisäämisestä kuin erilaisten henkilökohtaisten kohtaamisten mahdollisuuksien kasvattamisesta. Tutkimuksen yhtenä tuloksena on myös se, että henkilökohtainen kohtaaminen on työnantajamielikuvan kehittämisessä ratkaisevassa roolissa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin työnantajien toimenpiteiden vaikutusta opiskelijoiden työnantajamielikuvaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakou-lussa. Työn tarkoituksena oli selvittää, ovatko nykyiset käytössä olevat keinot tehokkaita ja miten niitä voidaan kehittää tehokkuuden kasvattamiseksi.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu työnantajabrändin ja sen viestinnän sekä oppilaitosyhteistyön alueista. Aihealuetta tarkasteltiin laadullisella tapaustutkimuksella soveltaen erilaisten menetelmien triangulaatiota. Tutki-muksessa käytettiin olemassa olevia tutkimuksia ja selvityksiä aiheesta, kuten Kauppakorkeakoulun omat ja Universumin kyselyt koulun opiskelijoille.
Tulokset osoittavat, että nykyiset keinot sinänsä ovat riittäviä, mutta niiden käyttötapaa tulee kehittää. Erityisesti huomiota tulisi kiinnittää työnantajien aktiviteettien suunnitelmallisuuteen, monipuolisuuteen, johdonmukaisuuteen ja pitkäjänteisyyteen. Varsinaisesti uusia menetelmiä työnantajamielikuvan kehittämiseen opiskelijoiden parissa ei löydetty, mutta nykyisten menetelmien jatkokehittämiseen löytyi keinoja. Keinoja löytyy niin kohtaamisten virtuaalisuuden lisäämisestä kuin erilaisten henkilökohtaisten kohtaamisten mahdollisuuksien kasvattamisesta. Tutkimuksen yhtenä tuloksena on myös se, että henkilökohtainen kohtaaminen on työnantajamielikuvan kehittämisessä ratkaisevassa roolissa.