Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Tasa-arvoinen varhaiskasvatus päiväkoti Tonttulan arjessa
Åker-Harju, Sara (2016)
Åker-Harju, Sara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601241588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601241588
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Åker-Harju, Sara. Tasa-arvoinen varhaiskasvatus päiväkoti Tonttulan arjessa. Helsinki, kevät 2016. 52 sivua ja 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasva¬tusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla helsinkiläisen päiväkoti Tonttulan varhaiskasvattajien kokemuksia siitä kuinka tasa-arvoinen varhaiskasvatus näkyy päiväkodin arjessa. Päiväkoti Tonttula osallistui Naisasialiitto Unionin toteuttamiin hankkeisiin, Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa – tasa-arvokasvatuksen kehittäminen päiväkodeissa vuosina 2010–2011 sekä Tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa jatkohankkeeseen vuosina 2012–2014. Opinnäytetyössä haettiin vastauksia siihen, kuinka hankkeiden teemat nähtiin toteutuvan päiväkoti Tonttulassa. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla oli hankkeista. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, vaikuttaako henkilöstön vaihtuminen tasa-arvokasvatuksen toteutumiseen. Opinnäytetyössä kuvailtiin myös kuinka hankkeiden jälkeen päiväkoti Tonttulaan töihin tulleet varhaiskasvattajat kokivat tasa-arvokasvatuksen teemat.
Tutkimus oli luonteeltaan sekä laadullinen että määrällinen. Tutkimustulosten analysoinnissa painotettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin päiväkoti Tonttulassa keväällä 2015 työskennelleiltä varhaiskasvattajilta. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, joka pitää sisällään aineiston pelkistämisen, ryhmittelyn sekä teoreettisten käsitteiden luomisen.
Tutkimustuloksista selvisi, että haastateltujen varhaiskasvattajien kokemusten mukaan tasa-arvokasvatus toteutuu päiväkoti Tonttulan arjessa kokonaisuudessaan hyvin. Haastateltavat kokivat hankkeiden vaikuttaneen heidän työskentelyyn ja erityisesti hankkeen aikana tehty kasvattajien videointi koettiin toimivana menetelmänä. Hankkeiden jälkeen päiväkotiin tulleiden varhaiskasvattajien vastauksista kävi ilmi, ettei heitä oltu perehdytetty riittävästi tasa-arvokasvatukseen. Vastaajat kokivat tasa-arvokasvatuksen toteutumisessa olevan useita haasteita ja sen vaativan kasvattajilta ammatillista itsetutkiskelua. Vastauksien perusteella varhaiskasvattajat kokivat tarvetta tietojensa päivittämiseen tasa-arvokasvatuksen teemoista.
Asiasanat: varhaiskasvatus, sukupuolisensitiivisyys, tasa-arvokasvatus
Åker-Harju, Sara. Tasa-arvoinen varhaiskasvatus päiväkoti Tonttulan arjessa. Helsinki, kevät 2016. 52 sivua ja 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasva¬tusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla helsinkiläisen päiväkoti Tonttulan varhaiskasvattajien kokemuksia siitä kuinka tasa-arvoinen varhaiskasvatus näkyy päiväkodin arjessa. Päiväkoti Tonttula osallistui Naisasialiitto Unionin toteuttamiin hankkeisiin, Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa – tasa-arvokasvatuksen kehittäminen päiväkodeissa vuosina 2010–2011 sekä Tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa jatkohankkeeseen vuosina 2012–2014. Opinnäytetyössä haettiin vastauksia siihen, kuinka hankkeiden teemat nähtiin toteutuvan päiväkoti Tonttulassa. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla oli hankkeista. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, vaikuttaako henkilöstön vaihtuminen tasa-arvokasvatuksen toteutumiseen. Opinnäytetyössä kuvailtiin myös kuinka hankkeiden jälkeen päiväkoti Tonttulaan töihin tulleet varhaiskasvattajat kokivat tasa-arvokasvatuksen teemat.
Tutkimus oli luonteeltaan sekä laadullinen että määrällinen. Tutkimustulosten analysoinnissa painotettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin päiväkoti Tonttulassa keväällä 2015 työskennelleiltä varhaiskasvattajilta. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, joka pitää sisällään aineiston pelkistämisen, ryhmittelyn sekä teoreettisten käsitteiden luomisen.
Tutkimustuloksista selvisi, että haastateltujen varhaiskasvattajien kokemusten mukaan tasa-arvokasvatus toteutuu päiväkoti Tonttulan arjessa kokonaisuudessaan hyvin. Haastateltavat kokivat hankkeiden vaikuttaneen heidän työskentelyyn ja erityisesti hankkeen aikana tehty kasvattajien videointi koettiin toimivana menetelmänä. Hankkeiden jälkeen päiväkotiin tulleiden varhaiskasvattajien vastauksista kävi ilmi, ettei heitä oltu perehdytetty riittävästi tasa-arvokasvatukseen. Vastaajat kokivat tasa-arvokasvatuksen toteutumisessa olevan useita haasteita ja sen vaativan kasvattajilta ammatillista itsetutkiskelua. Vastauksien perusteella varhaiskasvattajat kokivat tarvetta tietojensa päivittämiseen tasa-arvokasvatuksen teemoista.
Asiasanat: varhaiskasvatus, sukupuolisensitiivisyys, tasa-arvokasvatus